اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

بوروندی در آستانه خروج از دیوان کیفری بین المللی

بوروندی در آستانه خروج از دیوان کیفری بین المللی

در روزهای اخیر پارلمان کشور بوروندی در مرکز آفریقا با اکثریت آرا به خروج از عضویت دیوان کیفری بین المللی رای مثبت داد. از میان نمایندگان رای دهنده تنها ۲ نماینده به ماندن در دیوان رای مثبت دادند. کشور بوروندی از سال ۲۰۰۴ میلادی با تصویب اساسنامه رم به عضویت دیوان کیفری بین المللی درآمده است. بوروندی اولین کشور آفریقایی است که به خروج از عضویت از دیوان رای مثبت داده است هرچند که سایر کشورهای آفریقایی نیز همواره به دلیل تمرکز دیوان بر کشورهای آفریقایی از منتقدان جدی آن بوده اند.

به فرجام رسیدن این رای البته منوط به تایید آن توسط مجلس عالی قانون گذاری و امضای آن توسط رییس جمهور می باشد. ریاست مجمع عمومی دول عضو دیوان در واکنش به این رای با ابراز تاسف از آن ابراز نمود که این اقدام یک گام رو به عقب در مبارزه با فرهنگ بی کیفرمانی است. 

دادستان دیوان کیفری بین المللی در سال ۲۰۱۵ میلادی متعاقب دریافت گزارشاتی مبنی بر وقوع جرایم داخل در صلاحیت دیوان در قلمروی سرزمینی بوروندی، فرایند ارزیابی مقدماتی را نسبت به بحران بوروندی آغاز نمود. به دلیل توجه اتهامات به دولت بوروندی مبنی بر سرکوب مخالفین خود رابطه دولت بوروندی از آن زمان نسبت به دیوان به تقابل گرایید. 

در صورت نهایی شدن خروج بوروندی از دیوان، بنابر اساسنامه رم این خروج یکسال پس از اعلام رسمی آن به دیوان معتبر خواهد بود و تا آن زمان دولت بوروندی مکلف به همکاری با دیوان است. 

Share
ارسال نظر (1)
نظرات بازدیدکنندگان
{بدون نام} - 1395/08/25
با سلام و سپاس در فرضی که خروج دولت ها از دیوان ادامه یابد و تعداد دولت های باقی مانده به کمتر از تعداد دولت هایی برسد که لازمه اجرایی شدن اساسنامه بوده است، در این فرض، وضعیت دیوان چه خواهد شد؟ آیا باید به کار خود ادامه دهد یا شرایط قانونی برپایی آن از بین خواهد رفت؟ آیا در اساسنامه چنین وضعیتی پیش بینی شده است؟
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 8+0
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org