اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

آغاز محاکمه رییس جمهور سابق ساحل عاج

آغاز محاکمه رییس جمهور سابق ساحل عاج

روزهای پایانی نخستین ماه سال ۲۰۱۶ میلادی برای دیوان کیفری بین المللی با یک واقعه مهم همراه شد، محاکمه رییس جمهور سابق ساحل عاج «لوران باگبو». سه قاضی شعبه اول دادرسی دیوان از ایتالیا، جمهوری دومینیکن و جمهوری تیرینیداد و توباگو عهده دار رسیدگی به پرونده رییس جمهور سابق ساحل عاج می باشند که از سال ۲۰۱۱ میلادی در بازداشت دیوان به سر می برد. این نخستین بار است که رییس جمهور یک کشور در دیوان کیفری بین الملی محاکمه می گردد.

در نخستین جلسه محاکمه «باگبو» که در ۲۸ ژانویه برگزار شد متهم مورد تفهیم اتهام واقع شد لیکن متهم اتهامات خود را رد نمود. با عدم پذیرش مجرمیت،‌ دادستان دیوان پرونده خود را رسما علیه متهم آغاز کرد. 

آقای «باگبو» متهم به ارتکاب جرایم علیه بشریت از رهگذر ارتکاب قتل، تجاوز، تعقیب و ایذاء و سایر رفتار های غیر انسانی می باشد که در  سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی می باشد. این جرایم در بستر خشونت های پس از انتخابات ریاست جمهوری رخ داد که طی آن «باگبو» که موفق به کسب اکثریت آرا نشد با عدم تمکین به نتیجه انتخابات بستر خشونت هایی علیه هواداران رییس جمهور جدید در ساحل عاج را فراهم آورد. 

علاوه بر «باگبو»، «چارلز بله گوده» نیز از رهبران شورشی هوادار رییس جمهور شکست خورده ساحل عاج نیز در کنار «باگبو» به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت در حال محاکمه شدن است. همسر «باگبو» معروف به «بانوی آهنین» نیز از دیگر متهمان وضعیت خشونت های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ساحل عاج می باشد که تحت تعقیب دیوان است با این حال دولت ساحل عاج با محاکمه وی از تحویل دادن خانم باگبو به دیوان خودداری کرده است.

ساحل عاج عضو دیوان کیفری بین المللی نمی باشد لیکن صلاحیت دیوان را به صورت موردی پذیرفته است. دادستان دیوان بر اساس صلاحدید و اختیارات خود، تحقیقات نسبت به جرایم ارتکابی در ساحل عاج را آغاز نموده است.

 

Share
ارسال نظر (1)
نظرات بازدیدکنندگان
Melody Kh. Moghadam - 1394/11/10
سپاس همیشگی خود را نسبت به "مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران" ابراز نموده و از صمیم قلب برایتان آرزوی موفقیت دارم. مطالب با دقت و بدون حاشیه می باشد. "دیوان کیفری بین المللی" شاید تا قبل از آغاز تحقیقات نسبت به وضعیت "اوسیتای جنوبی در گرجستان به دلیل وقوع جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت که بمدت ۵ روز ۷ سال پیش میان "اوسیتای جنوبی" و دولت "گرجستان" با مداخله "روسیه" به وقوع پیوست، تنها با پرونده های مربوط به قاره "آفریقا" شنیده میشد اما در همین بررسی ها اخباری که"ICICL" از روند اجرای آن در اختیار علاقمندان به حوزه "کیقری بین المللی" و "حقوق جنگ" بیان داشته، با نکته سنجی "منحصر بفرد" خود، دریچه ی نو به "دیوان کیفری بین المللی" که نهادی جوان و تازه نفس در عرصه بین الملل می باشد را ایجاد نمود. امید ست که در آینده ی نه چندان دور، نمایندگانی جوان از ایران عزیزمان بر مسند کرسی های این نهاد پویا و نو پا بنشینند.
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 8+10
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org