آغاز محاکمه رییس جمهور سابق ساحل عاج

روزهای پایانی نخستین ماه سال ۲۰۱۶ میلادی برای دیوان کیفری بین المللی با یک واقعه مهم همراه شد، محاکمه رییس جمهور سابق ساحل عاج «لوران باگبو». سه قاضی شعبه اول دادرسی دیوان از ایتالیا، جمهوری دومینیکن و جمهوری تیرینیداد و توباگو عهده دار رسیدگی به پرونده رییس جمهور سابق ساحل عاج می باشند که از سال ۲۰۱۱ میلادی در بازداشت دیوان به سر می برد. این نخستین بار است که رییس جمهور یک کشور در دیوان کیفری بین الملی محاکمه می گردد.

در نخستین جلسه محاکمه «باگبو» که در ۲۸ ژانویه برگزار شد متهم مورد تفهیم اتهام واقع شد لیکن متهم اتهامات خود را رد نمود. با عدم پذیرش مجرمیت،‌ دادستان دیوان پرونده خود را رسما علیه متهم آغاز کرد. 

آقای «باگبو» متهم به ارتکاب جرایم علیه بشریت از رهگذر ارتکاب قتل، تجاوز، تعقیب و ایذاء و سایر رفتار های غیر انسانی می باشد که در  سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی می باشد. این جرایم در بستر خشونت های پس از انتخابات ریاست جمهوری رخ داد که طی آن «باگبو» که موفق به کسب اکثریت آرا نشد با عدم تمکین به نتیجه انتخابات بستر خشونت هایی علیه هواداران رییس جمهور جدید در ساحل عاج را فراهم آورد. 

علاوه بر «باگبو»، «چارلز بله گوده» نیز از رهبران شورشی هوادار رییس جمهور شکست خورده ساحل عاج نیز در کنار «باگبو» به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت در حال محاکمه شدن است. همسر «باگبو» معروف به «بانوی آهنین» نیز از دیگر متهمان وضعیت خشونت های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ساحل عاج می باشد که تحت تعقیب دیوان است با این حال دولت ساحل عاج با محاکمه وی از تحویل دادن خانم باگبو به دیوان خودداری کرده است.

ساحل عاج عضو دیوان کیفری بین المللی نمی باشد لیکن صلاحیت دیوان را به صورت موردی پذیرفته است. دادستان دیوان بر اساس صلاحدید و اختیارات خود، تحقیقات نسبت به جرایم ارتکابی در ساحل عاج را آغاز نموده است.

 



لینک مطلب:   http://www.icicl.org/details.asp?id=375