اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1393/06/29 -

لغو آغاز محاکمه رییس جمهور کنیا

لغو آغاز محاکمه رییس جمهور کنیا

وضعیت کنیا و پرونده های مرتبط با آن در ارتباط با «دیوان کیفری بین المللی»، دارای فراز و نشیب  و حاشیه های پرشماری شده است. دلیل اصلی پیچیده شدن وضعیت کنیا آن است که متهمان این وضعیت، پس از آغاز تحقیق و تعقیب دیوان علیه ایشان، از قضا، بر مسند ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری کشور کنیا تکیه زدند.

«شعبه پنجم دادرسی» امروز با صدور دستوری جلسه آغاز دادرسی «کنیاتا» رییس جمهور کنیا را که قرار بود در هفتم اکتبر سال جاری برگزار شود لغو نمود. پیش از این، شعبه دیوان از دادستان درخواست کرده بود که آمادگی خود را جهت آغاز محاکمه رییس جمهور کنیا اعلام کند. دادستان دیوان، خانم بنسودا، نیز اعلام نمود به دلیل فقدان ادله کافی جهت اثبات مجرمیت متهم، فاقد آمادگی لازم برای آغاز دادرسی است و از شعبه دیوان درخواست تعویق زمان دادرسی را نمود. دادستان، فقدان ادله را ناشی از عدم همکاری دولت کنیا در تحصیل آن ها دانست.

اکنون شعبه پنجم تصمیم گرفته است تا با برگزاری دو «کنفرانس وضعیت» به صورت علنی با ارزیابی وضعیت پرونده کنیاتا نسبت به فرجام آن تصمیم گیری کند. نماینده دولت کنیا و همچنین خود «کنیاتا» جهت حضور در این کنفرانس ها دعوت شده اند.

بن بست پرونده کنیاتا در حالی است که این روزها پرونده معاون وی ، ویلیام روتو، نیز که در جریان است با حاشیه های پرشماری همراه شده است. دادستان دیوان پس از مدت ها تلاش، ۹ شاهد به دیوان معرفی نمود تا علیه روتو اقامه شهادت کنند. لیکن تا این لحظه دو تن از این شاهدان نه تنها از ادای شهادت علیه روتو استنکاف ورزیده اند بلکه به ایراد مطالبی علیه دادستانی دیوان نیز اقدام کرده اند و از «طرف» دادستان بودن به «خصم» او تبدیل شده اند و کار را بر دادستان تنگ کرده اند.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 3+3
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org