اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1400/07/04 -

هشدار سازمان ملل متحد نسبت به جنایت علیه بشریت نظامیان میانمار

هشدار سازمان ملل متحد نسبت به جنایت علیه بشریت نظامیان میانمار

 کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با هشدار در مورد فاجعه حقوق بشری در میانمار تاکید نمود که برخی از نقض‌های صورت گرفته توسط جونتای نظامی میانمار (شورای حکومتی) ممکن است به آستانه جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی برسد.

کشور میانمار از زمان سرنگونی دولت آنگ سان سوچی در اوایل سال جاری میلادی دچار آشفتگی شده و شاهد اعتصابات، اعتراضات و ظهور شبه نظامیان ضد نظامیان بوده است. بر اساس گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، سرکوب سراسری اعتصابات و اعتراضات توسط نیروهای امنیتی و نظامی منجر به کشته شدن ۱۱۲۰ تن از معترضین و  بازداشت بیش از هشت هزار نفرشده است که بیش از صد تن از بازداشت شدگان نیز در ایام بازداشت به قتل رسیده اند. اکثر این بازداشت‌ها خودسرانه و بدون انجام مراحل قانونی بوده است. علاوه بر این، خشونت‌های جونتای نظامی در میانمار بیش از ۲۳۰ هزار غیرنظامی را آواره کرده است. تعداد کل آوارگان داخلی در میانمار را به بیش از نیم میلیون نفر رسانده است.  

لازم به ذکر است که بعد از کودتای نظامی در میانمار، در مناطق مختلف و در درگیری با ارتش، گروه های مسلح محلی تشکیل شده‌ است که به تشدید درگیری ها و در نتیجه فرار هزاران نفر به کشورهای اطراف انجامیده است. رسانه‌های محلی در میانمار در روز پنجشنبه از خشونت مرگبار در حداقل پنج منطقه و ایالت مختلف که شامل استفاده از بمب‌های خانگی بود، خبر دادند. در جریان این درگیری‌های بین نیروهای شبه نظامی و ارتش در آخر هفته گذشته نیز، حدود 20 خانه به آتش کشیده شد و سربازان یک کشیش مسیحی را  به ضرب گلوله کشتند.

میشل باچلت، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارشات دفتر خود را حاکی از وقوع نقض جدی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی اعلام کرد؛ از جمله آن‌ها، نقض حقوق بر زندگی، آزادی و امنیت، منع شکنجه، تضمین محاکمه عادلانه، آزادی بیان، آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز می‌باشد که برخی از آن‌ها که در قالب یک حمله گسترده و یا سیستماتیک علیه مردم غیرنظامی ارتکاب یافته است و ممکن است به آستانه جنایات علیه بشریت و یا جنایات جنگی برسد. 

 

 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 2+9
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org