اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1400/06/27 -

بازداشت افسر سابق پلیس بوسنی به اتهام جنایات جنگی

بازداشت افسر سابق پلیس بوسنی به اتهام جنایات جنگی

دولت صربستان «ادین ورنج»، افسر ارشد سابق پلیس بوسنی و هرزگویین را در گذرگاه مرزی بین صربستان و بوسنی به اتهام ارتکاب جنایت علیه اسرای جنگی در جریان جنگ بالکان درسال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ میلادی دستگیر کرد. طبق اظهارات دادستانی صربستان، تحقیقات در خصوص این پرونده از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شده بود.

در پی این دستگیری اعتراضات گوناگونی از سوی مقامات بوسنیایی و کروات شکل گرفت و اظهار شد که مقامات صربستان به دنبال تعقیب و آزار مدافعان بوسنی در برابر تجاوز هستند چرا که صربستان  از یکسو از مرتکبان جنایت نسل کشی و جنایات جنگی صرب محافظت می‌کند و از طرف دیگر مقامات و نیروهای مسلح بوسنیایی را مورد تعقیب قرار می‌دهند و این به وضوح نشان می‌دهد که ایشان به دنبال تعقیب جنایات جنگی نیستند، بلکه اهداف سیاسی دارند.

آقای ادین ورنج سومین شهروند بوسنی و هرزگوین است که در گذرگاه مرزی با صربستان در سال‌های اخیر به اتهام جنایات جنگی دستگیر شده است. در ژوئیه سال ۲۰۱۸ میلادی، پلیس صربستان، حسین موجانوویج، فرمانده بوسنیائی زمان جنگ و در نوامبر سال ۲۰۱۹ میلادی، عثمان عثمانوویچ، سرباز سابق را دستگیر کرد. در هر دو مورد، مقامات بوسنی و هرزگوین درخواست استرداد کردند، اما صربستان آن را رد کرد و هر دو متهم را جهت محاکمه به بلگراد فرستاد. 

 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 6+8
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org