اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1400/06/27 -

انتصاب هفده مشاور ویژه توسط دادستان دیوان کیفری بین‌المللی

انتصاب هفده مشاور ویژه توسط دادستان دیوان کیفری بین‌المللی

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، آقای احمدکریم‌خان، در ۲۶ شهریور ماه و در اقدامی بی سابقه هفده نفر از چهره های بین المللی را به عنوان مشاوران ویژه خود انتخاب کرد. انتخاب این اشخاص با در نظر گرفتن تنوع فرهنگی، زبانی، تخصصی و سیستم‌های مختلف حقوقی و با هدف تقویت قابلیت‌های دادستانی دیوان و اجرای موثر و کارآمد وظایف آن طبق اساسنامه رم انجام شده است. تقویت تخصص در طیف وسیعی از مسائل مربوط به حقوق بین‌الملل عمومی، خشونت جنسی در درگیری‌ها، جنایات علیه کودکان و جنایات دربردارنده بردگی از دیگر اهداف دادستانی در انتصاب این اشخاص اعلام شده است.

دادستان دیوان با این ابتکار عمل برای نخستین بار مناصب جدیدی را برای مشاوران ویژه خود در نظر گرفته است که از جمله می توان به مشاور در مورد جنایت تجاوز سرزمینی، وضعیت دارفو سودان، جنایت نسل‌کشی، حقوق اسلامی و حقوق بین‌الملل عمومی اشاره کرد. مشاوران ویژه در حوزه تخصص خود و به صورت دورکار به دادستان مشاوره می‌دهند و ملزم به امضای توافق‌نامه محرمانگی و پایبندی به استانداردهای رفتاری که در یکی از اسناد دستورالعمل اداری دیوان منعکس شده است، می‌باشند.

دادستان همچنان به دنبال تعیین مشاورین ویژه دیگر از آمریکای لاتین، کارائیب، آسیا و اقیانوسیه می‌باشد. علاوه بر این، قرار هست به زودی جلسه‌ای برای برنامه‌ریزی امور مشاورین برگزار کند.

مطابق ماده 42 (9) اساسنامه رم، دادستان می‌بایست مشاورینی را که دارای تخصص حقوقی در موضوعات خاصی چون خشونت‌های جنسی و جنسیتی و خشونت علیه کودکان هستند را برگزیند.

 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 10+7
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org