اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1393/06/11 -

گزارش اولین جلسه دیوان کیفری بین المللی بعد از تعطیلات تابستانی

گزارش اولین جلسه دیوان کیفری بین المللی بعد از تعطیلات تابستانی

روز دوشنبه، اول سپتامبر، بعد از پایان یافتن تعطیلات تابستانه «دیوان کیفری بین المللی» اولین جلسه دادرسی در دیوان برگزار شد. این جلسه در ادامه سلسله جلسات رسیدگی به پرونده «ویلیام روتو»، معاون فعلی رییس جمهور کنیا، و «ارپ سنگ»، روزنامه نگار، بود که پیش از تعطیلات تابستانی آغاز شده بود.

جلسه روز دوشنبه که به صورت غیر علنی برگزار شد به موضوع ادای شهادت توسط یکی از شاهدان معرفی شده از سوی دادستانی اختصاص داشت که قرار بود در یک ارتباط ویدیوئی از نایروبی شهادت دهد. با این حال، وکیل مدافع وی از طریق همان ارتباط ویدیوئی از «شعبه پنجم دادرسی» دیوان درخواست نمود تا مهلت بیست و یک روزه ای به موکل وی داده شود تا وقت بیشتری برای آماده کردن شهادت خود داشته باشد.

هویت شاهد غایت از جلسه دادرسی، که متعاقب احضاریه صادر شده از سوی دیوان جهت ادای شهادت قرار بود تا در روز دوشنبه ادای شهادت کند فاش نشده است. همچنین، شعبه پنجم دادرسی دیوان از دولت کنیا درخواست نموده بود شرایط شهادت دادن این شاهد و هشت گواه دیگر را از طریق ارتباط ویدیوئی از نایروبی برقرار سازد. درخواستی که مورد اعتراض دولت کنیا واقع شد.

وکیل شاهد مورد نظر، پنج دلیل در تایید تقاضای خود اقامه نمود؛ از جمله بیماری افسردگی شاهدش که می تواند در زمان حاضر و با ادای شهادت تشدید شود و همچنین نیازمندی به زمان بیشتر برای در اختیار گرفتن اطلاعاتی از سابقه تماس های تلفنی و نقل و انتقلات بانکی موکلش برای ارایه در هنگام تادیه شهادت. با ارایه درخواست تعویق و امهال برای شهادت دادن از سوی وکیل شاهد گمنام، دادستان و نماینده قربانیان و وکلای متهم هریک پاسخ ها و نظرات خود را درباره این تقاضا ابراز داشتند که عمدتا در مخالفت با دادن مهلتی چنین طولانی و دراز بود. در جلسه روز دوشنبه، متعاقب دستور دیوان، ویلیام روتو نیز حضور داشت.  

در پایان جلسه دادرسان شعبه پنجم به وکیل شاهد دستور دادند تا درخواست خود را برای دبیرخانه دیوان به صورت مکتوب ارسال دارد و همچنین مقرر کردند تا یک پرشک و روانپزشک که از سوی واحد قربانیان و شهود دیوان تعیین خواهد شد وضعیت ذهنی و پزشکی شاهد را بررسی کنند.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 3+2
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org