اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1400/05/27 -

بیانیه دادستان دیوان کیفری بین المللی در ارتباط با قضیه افغانستان

بیانیه دادستان دیوان کیفری بین المللی در ارتباط با قضیه افغانستان

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، احمد کریم‌خان، در اولین موضع گیری خود نسبت به تحولات اخیر و جاری در قضیه افغانستان با صدور بیانیه ای اظهار داشت که" بنده از نزدیک تحولات جاری در افغانستان را دنبال کرده ام و بسیار نگران گزارشات اخیر در خصوص تشدید خشونت در این کشور می‌باشم». آقای دادستان با اشاره به نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد حوادث گزارش شده در خاک افغانستان که ممکن است به منزله نقض قوانین بین المللی بشردوستانه طبق اساسنامه رم باشد اعلام نمود که این گزارش‌ها شامل ادعاهای مربوط به اعدام‌های غیرقانونی در قالب قتل‌ زندانیان و افراد تسلیم شده، آزار و اذیت زنان و دختران، جنایات علیه کودکان و سایر جنایاتی علیه جمعیت غیرنظامی ماست. 

دادستان دیوان در این بیانیه به یادآوری رای شعبه تجدیدنظر دیوان در سال ۲۰۲۰ میلادی مبنی بر اعطای مجوز به دادستانی برای اعمال صلاحیت در مورد جنات نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت و یا جنایات جنگی که از سال ۲۰۰۳ میلادی تا امروز در داخل خاک افغانستان ارتکاب یافته نیز پرداخت. کریم خان با شاره به آنکه افغانستان مدت‌هاست از بی‌ثباتی و ناامنی رنج می‌برد از تلاش‌هایی که ممکن است از تلفات بیشتر انسانی و ادامه رنج مردم افغانستان جلوگیری کند، استقبال نمود و  تمامی طرف‌های متخاصم را به رعایت به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه، مشتمل بر تضمین حفاظت از غیرنظامیان فراخواند و از تعامل دفتر دادستانی با تمام طرف های درگیر استقبال نمود. دادستان دیوان همچنین تاکید نمود که دفتر دادستانی به نظارت بر وضعیتافغانستان ادامه خواهد داد و در صورت لزوم مطالبق مسئولیت‌های خود، بر اساس اساسنامه رم عمل خواهد کرد.

آقای دادستان در فراز پایانی بیانیه خود بنده با تصریح به آیه ۳۲ قرآن در سوره مائده مبنی بر آنکه هر کس فردی را بکشد گویی کل بشر را کشته است و هرکس به یک نفر جان ببخشد، گویی به کل بشر جان بخشیده است، تاکید نمود که وقت آن است که این پند و توصیه قرآن کریم یاداوری شود که در اساسنامه رم نیز منعکس شده‌اند مورد یاداوری قرار بگیرند. کریم خان در پایان دعا نمود که ضرورت این آیه و سایر آموزه های اسلامی بر قلب تمامی افراد نازل شود و در این زمان تغییر و بی‌ثباتی در افغانستان، عدالت را بتوان با منظور و هدف آشتی مسالمت ‌آمیز مشاهده کرد. 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 9+9
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org