اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

کنفرانس خبری دادستان دیوان کیفری بین المللی در خارطوم سودان

کنفرانس خبری دادستان دیوان کیفری بین المللی در خارطوم سودان

آقای احمد کریم‌خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، پس از تصمیم دولت سودان مبنی بر تحویل عمر البشیربه همراه دیگر مقامات سابق تحت تعقیب این کشور به دیوان در یک کنفرانس مطبوعاتی در خارطوم بر ضرورت تاسیس یک دفتر محلی در خارطوم و استقرار یک تیم دائمی از دادستانی دیوان برای انجام تحقیقات و جمع‌آوری مدارک در خصوص این پرونده‌ها تاکید نمود. همچنین بنابر اعلام آقای دادستان تفاهم‌نامه‌ جدیدی میان دولت سودان و دیوان کیفری بین‌المللی به امضا رسیده‌است که مطابق آن قرار است همکاری و تبادل اطلاعات در خصوص کلیه پرونده‌های تحت تعقیب دیوان صورت بپذیرد. البته دادستان دیوان از تاریخ دقیق تحویل متهمین از سوی سودان اظهار بی اطلاع کرده است.

پیشتر در دسامبر ۲۰۲۰ سال میلادی، فاطو بنسودا (دادستانی سابق دیوان) در خصوص جمع‌آوری مدارک و اطلاعات پرونده علی کوشیب اظهار نگرانی کرده بود که وقت در حال اتمام است و اگر تاریخی برای بازدید ماموران تحقیق از سودان تعیین نشود، دفتر وی فرصت رسیدگی به قربانیان و شاهدان جنایاتی را که در حملات علیه غیرنظامیان بین آگوست ۲۰۰۳ تا مارس ۲۰۰۴ میلادی مرتکب شده‌اند، از دست می‌دهد.  

در این نشست خبری دادستان دیوان همچنین به پرونده "علی عبدالرحمن کوشیب" از هواداران رژیم عمر البشیر نزد دیوان اشاره کرد و بیان داشت که اتهامات وی تایید و قضات دادرسی او مشخص شده‌اند؛ لیکن هنوز زمان دقیق محاکمه او تعیین نشده‌است. آقای کوشیب در تاریخ نهم ژوئن سال 2020 میلادی، پس از تسلیم داوطلبانه خود در جمهوری آفریقای مرکزی، به بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی درآمد.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 9+4
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org