اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

متهم شدن پزشک سوری به ارتکاب "جنایت علیه بشریت" در آلمان بر اساس اصل صلاحیت جهانی

متهم شدن پزشک سوری به ارتکاب

دادستان فدرال آلمان در ششم مرداد ماه اعلام داشت که دکتر موسی، پزشک نظامی سوری، متهم به ارتکاب جنایات علیه بشریت از طریق "شکنجه" و "قتل" مخالفان دولت سوریه در بیمارستان­های نظامی حمص و دمشق، است. سال گذشته میلادی نیز، ۲ افسر سوری که از اعضای سابق پلیس مخفی سوریه بودند، به اتهام "تسهیل شکنجه" زندانیان سوری در آلمان محاکم و محکوم شدند که حکم چهار سال و نیم زندان یکی از آنان در حال اجراست.

دکتر موسی که در سال­های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به عنوان دستیار پزشک در حمص و بنابر گفته مقامات آلمانی وی برای مدتی در بیمارستان نظامی دمشق به عنوان پزشک خدمت می کرده است. به گفته دادستانی فدرال آلمان موسی جنایات خود را از سال ۲۰۱۱ و همراه با اعتراضات در سوریه آغاز کرد. 

دکتر موسی در سال ۲۰۱۵ میلادی با فرار از سوریه به همراه پناهچویان دیگر وارد کشور آلمان شد و در بیمارستانی در نزدیکی شهر کسل، واقع در مرکز آلمان، مشغول به کار شد. پس از خبردهی سایر سوری­ها به مقامات آلمان، وی در ژوئن ۲۰۲۰ میلادی به اتهام ارتکاب قتل و ایراد صدمات بدنی شدید دستگیر شد. 

دادستان فدرال آلمان هنگام اعلام اتهامات اعلام کرد که دکتر موسی دست کم یک زندانی را با تزریق ماده­ای کشنده به قتل رسانده است و ۱۸ نفر دیگر را با کتک ضرب و جرح، انجام عمل جراحی بدون بیهوشی کافی و بستن به زمین شکنجه کرده است.

این پرونده یکی دیگر از پرونده­هایی است که خارج از کشور سوریه مورد رسیدگی واقع می­شود و دادستان­های آلمانی با توسل به اصل "صلاحیت جهانی،" به این اتهامات رسیدگی می کنند.

تا به امروز، تاریخ محاکمه دکتر موسی مشخص نشده است.

 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 1+7
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org