اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

دیده بان حقوق بشر حملات هوایی اخیر اسرائیل را جنایت جنگی خواند

دیده بان حقوق بشر حملات هوایی اخیر اسرائیل را جنایت جنگی خواند

سازمان دیده­ بان حقوق بشر در ۶ مرداد ماه با بررسی حملات ۱۱ روزه اسرائیل به غزه و اقدامات آن در مناطق اشغالی فلسطین با صدور گزارشی اعلام کرد که بخشی از حملات هوایی اسرائیل جنایت جنگی است. در نتیجه این حملات مجرمانه دست کم ۶۲ غیرنظامی فلسطینی کشته شدند بدون آنکه هیچ هدف نظامی مشخصی در مجاورت قربانیان شناسایی شده باشد. سازمان دیده­بان حقوق بشر، پیشتر نیز رژیم اسرائیل را به ارتکاب جنایات علیه بشریت از رهگذر اقدام به "آپارتاید" و " آزار و اذیت" فلسطینیان متهم کرده بود.

در ماه می سال جاری میلادی رژیم اسرائیل به شش خانواده فلسطینی دستور داد که خانه های خود را در منطقه شیخ جراح ترک کنند تا امکان سکونت مهاجران یهودی در آنجا فراهم شود. این تهدید اسرائیل به "انتقال اجباری" خانواده های فلسطینی از محل زندگی خود انجامید که در نتیجه آن اعتراضات گسترده ای نسبت به اسرائیل صورت پذیرفت. این اعتراضات البته با سرکوب شدید از سوی رژیم اسرائیل مواجه شد. در پاسخ به این سرکوب گروه های فلسطینی اقدام به حملات موشکی کردند که  نقطه آغاز حمله اسرائیل به غزه در تاریخ ۱۰ می ۲۰۲۱ گردید که طی آن۲۵۴ فلسطینی کشته و بیش از ۱۹۰۰ نفر زخمی شدند.

بنابر گزارش سازمان دیده­ بان حقوق بشر  اولین حمله هوایی اسرائیل به غزه در تاریخ 10 می در شهر "بیت حانون" در شمال غزه به وقوع پیوست که به کشته شدن ۶ کودک و ۲ بزرگسال غیرنظامی انجامید. اسرائیل در خصوص این حمله ادعا کرد که انفجار صورت گرفته ناشی از موشک پراکنی فلسطینیان بوده است؛ این درحالیست که طبق تجزیه و تحلیل صورت گرفته در بقایای مهمات سلاح استفاده شده نوعی موشک هدایت شده اسرائیلی می­باشد.

اسرائیل در دومین حمله خود در 15 می، یک ساختمان سه طبقه واقع در "اردوگاه پناهجویان غزه" را مورد حمله قرار داد. در این حمله ۱۰ نفر، شامل ۲ زن و ۸ کودک، جان باختند. اسرائیل در خصوص این حمله اینگونه پاسخ داد که مقامات ارشد حماس در این ساختمان مخفی شده و ایشان هدف حمله بودند؛ لیکن سازمان دیده­ بان حقوق بشر هیچ گونه مدرکی مبنی بر اینکه منطقه مورد حمله یا اطراف آن نظامی باشد پیدا نکرده است.

همچنین در 16 می جدی ترین حمله هوایی اسرائیل در "خیابان الوحده" در مرکز غزه اتفاق افتاد که به نابودی سه ساختمان آپارتمانی و کشته شدن ۴۴ غیرنظامی که ۱۸ نفر از ایشان کودک بودند منتهی شد. اسرائیل در واکنش به این حمله ادعا کرده است که هدف حمله، تونل های مورد استفاده گروه حماس بوده و خسارات وارد بر غیرنظامیان عمدی نبوده است. این درحالیست که سازمان دیده­بان حقوق بشر نه تنها مدرکی مبنی بر وجود اهداف نظامی در منطقه مورد حمله پیدا نکرده است، بلکه معتقد است اسرائیل به هیچ یک از ساکنان آن منطقه هشدار نداده است که زودتر از موعد آنجا را ترک کنند.

در پایان این گزارش، سازمان دیده­ بان حقوق بشر از "دیوان کیفری بین المللی" درخواست کرد که حمله اخیر غزه را در "تحقیقات در جریان خود در خصوص جنایت جنگی اسرائیل " مورد توجه قرار دهد. 

 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 1+3
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org