اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

تشکیل کمیسیون تحقیق راجع به خشونت های رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی

تشکیل کمیسیون تحقیق راجع به خشونت های رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی


رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز 31 تیرماه اعلام داشت که خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی سابق حقوق بشر ریاست کمیسیون تحقیق سه نفره ای را با هدف بررسی دقیق خشونت­های صورت گرفته در مناطق اشغالی فلسطین و به خصوص ریشه یابی "علل اصلی" آنها را برعهده خواهد داشت.

در مارس سال جاری میلادی اسرائیل به شش خانواده فلسطینی دستور داد که خانه های خود را در شیخ جراح ترک کنند تا امکان سکونت مهاجران یهودی در آنجا فراهم شود. این تهدید اسرائیل به "انتقال اجباری" خانواده های فلسطینی از محل زندگی خود، منجر به اعتراضات گسترده نسبت به اسرائیل و متعاقبا سرکوب شدید آن از سوی رژیم اسرائیل شد. در پاسخ به این سرکوب گروه های فلسطینی اقدام به تلافی موشکی کردند که  نقطه آغاز حمله اسرائیل به غزه در تاریخ ۱۰ مارس ۲۰۲۱ شد. این حملات به مدت یازده روز به طول انجامید و بر اساس اعلام وزارت بهداشت فسلطین به کشته شدن ۲۵۴ فلسطینی و زخمی شدن بیش از ۱۹۰۰ نفر انجامید.

پس از آتش بس اعلام شده در ۲۱ مارس ۲۰۲۱، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با برگزاری جلسه­ ای، تصمیم به تاسیس یک "کمیسیون تحقیقاتی نامحدود و مستقل" برای بررسی نقضهای صورت گرفته نسبت به حقوق بین الملل بشردوستانه و تخلفات "سازمان یافته" انجام شده در این مخاصمه مسلحانه یازده روزه نمود. این پروسه تحقیقاتی قرار است توسط کمیسیون تحقیقی انجام شود که برخلاف سایر کمیسیون ها که اختیارات آنها لازم است هر سال تمدید شود و محدود به دوره خاصی است ماموریتی نامحدد دارد.

میشل بشلت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، معتقد است که حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه ممکن است نوعی "جنایت جنگی" قلمداد شود؛ زیرا اگرچه ظاهرا هدف حملات اسرائیل اعضای نیروهای نظامی بود، لیکن منجر به کشتن و زخمی شدن تعداد گسترده­ای از غیرنظامیان و نابودی و آسیب گسترده اموال ایشان شد. 

در این راستا، مطابق تصمیمات اتخاذ شده، کمیسیونرهایی که قرار است در این کمیسیون تحقیقاتی شرکت کنند، مکلف به دستیابی به حقایق و همچنین شناسایی افرادی که مسئول این خشونت­ها بودند، هستند؛ با این اطمینان که بتوان با توسل به تحقیقات صورت گرفته مرتکبین این خشونت­ها را مسئول شناخت.

 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 5+10
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org