اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

فراز و فرود شغلی قاضی ژاپنی: از دیوان تا سفارت

فراز و فرود شغلی قاضی ژاپنی: از دیوان تا سفارت

قاضی ژاپنی «دیوان کیفری بین المللی» خانم «کنیکو اوزاکی» در نوامبر ۲۰۰۹ میلادی در هشتمین اجلاسیه سالانه «مجمع دول عضو» دیوان، از سوی اکثریت دولت ها به مدت ۹ سال به عنوان دادرس دیوان برگزیده شد. خانم اوزاکی طی مدت ۹ ساله خدمت خود در پرونده های معروفی مانند بمبا و کنیاتا در «شعبه دادرسی» دیوان به قضاوت پرداخته است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، از سوی ریاست دیوان خانم اوزاکی به عنوان یکی از دادرسان پرونده «بوسکو ناتاگاندا» منصوب شد. مدت ماموریت ۹ ساله خانم اوزاکی که از سال ۲۰۱۰ اغاز شده بود در مارچ ۲۰۱۹ میلادی به پایان رسید. با این حال بر اساس ماده ۳۶ «اساسنامه رم»، خانم اوزاکی به عنوان دادرس شعبه دادرسی دیوان می بایست تا به فرجام رسیدن این پرونده یعنی تا زمان صدور رای تعیین مجازات در صورت محکومیت، به خدمت خود به عنوان دادرس دیوان ادامه دهد.

در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی قاضی اوزاکی قصد خود را مبنی بر استعفا از قاضی تمام وقت دیوان اعلام نمود. هرچند در درخواست استعفا مشکلات شخصی مبنا و دلیل این درخواست بیان شد،‌ لیکن یک ماه بعد مشخص گردید که خانم اوزاکی از سوی دولت متبوعش، ژاپن، به عنوان سفیر ان کشور در جمهوری استونی برگزیده شده است. 

از انجا که ماده ۴۰ اساسنامه رم، دادرسان دیوان را به کار تمام وقت در دیوان ملزم کرده و ایشان را از ورود به مشاغل دیگر منع می کند،‌ قاضی اوزاکی در درخواستی نظر دادرسان دیوان را بر اساس بند چهار ماده ۴۰ در ارتباط با امکان ادامه خدمت به صورت پاره وقت و عدم ناسازواری ان به استقلال وی به عنوان دادرس دیوان استعلام نمود. اکثریت دادرسان بعد از بررسی اعلام داشتند که کار پاروه وقت خانم اوزاکی منافی استقلال وی نیست.

با این حال، وکلای اقای ناتاگاندا با درخواستی از دادرسان دیوان خواهان تغییر رای و نظر ایشان شدند. چرا که به گمان ایشان انتخاب خانم اوزاکی به یک سمت اجرایی که لازمه ان اخذ مشورت از دولت ژاپن است، با استقلال مقام قضایی وی منافات دارد.

متعاقب این درخواست، خانم اوزاکی سرانجام اعلام نمود که از مقام سفارت استونی استعفا داده است و عطای ان را به لقایش بخشیده و اقامت در لاهه را بر استونی بالاجبار ترجیح داده است.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 11+4
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org