اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

عدم آغاز تحقیقات درباره وضعیت «افغانستان» با رای دادرسان «دیوان کیفری بین المللی»

عدم آغاز تحقیقات درباره وضعیت «افغانستان» با رای دادرسان «دیوان کیفری بین المللی»

دادرسان شعبه دوم پیش-دادرسی «دیوان کیفری بین المللی» روز جمعه، ۲۴ فروردین، با اتفاق آرا درخواست دادستان دیوان جهت آغاز تحقیقات کامل نسبت به «جرایم جنگی» و «جرایم علیه بشریت» که در قلمروی سرزمینی دولت افغانستان واقع شده است را رد کردند.

سه دادرس شعبه پیش دادرسی رسیدگی کننده به وضعیت افغانستان اعلام داشتند که تحقیقات دادستانی در این مرحله به «نفع عدالت» نخواهد بود.

در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، دادستان دیوان پس از ۱۰ سال انجام «ارزیابی مقدماتی» از دادرسان درخواست نمود تا مجوز آغاز تحقیقات کامل نسبت به جرایم واقع شده در وضعیت افغانستان را صادر کنند.

دادرسان دیوان در رای خود با احراز صلاحیت دیوان و ابرام وقوع جرایم بین المللی در قلمروی سرزمینی افغانستان،‌ وضعیت این کشور را جهت انجام تحقیقات، با توجه به شدت مندی جرایم واقع شده و همچنین با در نظر گرفتن اصل «صلاحیت تکمیلی»، «قابل پذیرش» نیز دانستند. با این حال دادرسان، با در نظرگرفتن تحولات در سپهر سیاسی افغانستان و نبود دورنمای روشن از جلب همکاری طرف های درگیر در وضعیت افغانستان برای انجام تحقیقات اعلام داشتند که به دلیل محدودیت منابع مالی دیوان، این منابع می بایست با اولویت بندی اختصاص به تحقیقاتی داده شود که احتمال موفقیت تحقیق و تعقیب در آن ها بیشتر باشد.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 5+0
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org