اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

پایان کار «دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق»

سرانجام بعد از ۲۴ سال، «دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق» در آخرین روز از آذرماه، به کار خود پایان داد و طی مراسمی با حضور دبیرکل سازمان ملل و پادشاه هلند، پایان ماموریت و تعطیلی خود را رسما اعلام نمود. 

دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق در سال ۱۹۹۳ میلادی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد تاسیس شد. این نخستین محکمه کیفری بین المللی بعد از دادگاه های نظامی بین المللی نورمبرگ و توکیو بود که با اتمام جنگ سرد از سوی جامعه جهانی تاسیس شد. ماموریت این محکمه بین المللی، تعقیب مسوولان نقض های فاحش حقوق بشردوستانه در قلمروی سرزمینی یوگسلاوی سابق از سال ۱۹۹۱ بود. عمده پرونده های این محکمه منصرف به جرایم ارتکاب یافته از سوی صرب های علیه مسلمانان بوسنی و به خصوص نسل کشی صربرنیتسا بوده است.

طی این سال ها، علیه ۱۶۱ نفر کیفرخواست صادر شد که ۹۰ کیفرخواست منتهی به محکومیت قطعی گردید. مهمترین متهم این دادگاه رییس جمهور سابق صربستان، ملاسویچ بود که پیش از صدور رای در زندان دادگاه مرد. دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق در حالی به کار خود خاتمه داد که هیچ متهم متواری نزد ان وجود ندارد. برخلاف دادگاه کیفری بین المللی برای رواندا که ماموریتش در حالی پایان یافت که چند متهم متواری همچنان تحت تعقیب می باشند.

در نبود دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابقی، مکانیسم تشکیل شده از سوی سازمان ملل متحد رسیدگی به تجدید نظر برخی از پرونده ها و همچنین نگاهداری آرشیو دادگاه را انجام خواهد داد.

 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 4+10
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org