اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/08/13 -

گزارش سالیانه دیوان کیفری بین المللی به مجمع عمومی سازمان ملل

گزارش سالیانه دیوان کیفری بین المللی به مجمع عمومی سازمان ملل

رییس «دیوان کیفری بین المللی»، خانم سیلویا فرناندز، در آخرین روز ماه اکتبر، گزارش سالیانه خود را در ارتباط با فعالیت های دیوان به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارایه نمود. مطابق ماده ششم «موافقت نامه مورد مذاکره واقع شده روابط میان دیوان کیفری بین المللی و سازمان ملل متحد»، دیوان می تواند در صورت مناسب دیدن اقدام به ارایه گزارش سالانه در ارتباط با فعالیت های خود به مجمع عمومی ملل متحد نماید.

در گزارش سال جاری که ناظر به فعالیت های دیوان در بازه زمانی سال ۲۰۱۶ می باشد به مهمترین فعالیت های ارگان های مختلف دیوان اشاره شده است. تداوم ارزیابی مقدماتی نسبت به ۱۱ وضعیت (شامل وضعیت های افغانتسان، بروندی، کلمبیا، هندوروس، عراق، نیجیریهُ، اوکراین، دولت فلسطین، گرجستان، دولت کومور وگینه)، آغاز تحقیقات رسمی دادستان نسبت به وضعیت گرجستان متعاقب اخذ مجوز از شعبه پیش-دادرسی، صدور حکم محکومیت و مجازات برای بمبا گامبو به عنوان اولین پرونده محکومیت بر اساس مدل «مسوولیت فرمانده» و اولین محکومیت نسبت به جرایم خشونت جنسی، آغاز دادرسی و محاکمه بوسکو ناتاگاندا در وضعیت کنگو و دادرسی «چارلز گوده» در وضعیت ساحل عاج، به فرجام رسیدن اولین پرونده در وضعیت مالی با صدور حکم محکومیت و مجازات «الفقی المهدی» به عنوان اولین پرونده برای ارتکاب جرم جنگی تخریب اموال فرهنگی، تایید اتهامات «اونگون» و تعیین زمان آغاز دادرسی و محاکمه وی در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، صدور حکم جبران خسارت بزه دیدگان در پرونده «لوبانگا» در وضعیت کنگو به عنوان اولین حکم به جبران خسارت قربانیان در دیوان.

بنابر گزارش ارایه شده در حال حاضر دیوان دارای ۲۳ پرونده و ۱۰ وضعیت می باشد که در مرحله تحقیقات قرار دارند. از میان قرارهای جلب صادره نیز ۱۳ قرار جلب هنوز اجرا نشده و متهمان تحت تعقیب دیوان متواری می باشند مانند قرار جلب عمر البشیر رییس جمهور سودان و قرار جلب صادره علیه سیف الاسلام قذافی. 

در سال ۲۰۱۶ که مقر موقت دیوان به مقر دایمی آن انتقال یافت سه عدم همکاری و نافرمانی دولت ها در اجرای قرار جلب عمر البشیر از سوی دیوان احراز و به مجمع دول عضو و شورای امنیت ملل متحد ارجاع شد.

در ارتباط با وضعیت افغانستان که محتمل است تحقیقات رسمی دادستان دیوان نسبت به آن به زودی مورد تقاضا واقع شود در گزارش دیوان آمده است که در حال حاضر با احراز صلاحیت دیوان نسبت به این وضعیت و قابل پذیرش دانسته شدن آن از سوی دادستان، شرط نفع عدالت در حال ارزیابی است.

متن کامل گزارش اینجا قابل دسترس است.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 0+7
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org