اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/08/10 -

واکنش دبیرکل سازمان ملل به خروج چند کشور آفریقایی از دیوان کیفری بین المللی

واکنش دبیرکل سازمان ملل به خروج چند کشور آفریقایی از دیوان کیفری بین المللی

دبیرکل سازمان ملل متحد با ابراز تاسف از ابراز قصد سه کشور آفریقایی مبنی بر خارج شدن از عضویت دیوان کیفری بین المللی بر ضرورت تقویت کردن این سازمان از درون آن تاکید ورزید. بانکی مون با اشاره به آنکه بازدارندگی نسبت به ارتکاب جنایات بین المللی، محقق ساختن عدالت برای قربانیان و دفاع از حاکمیت قانون در سطح جهان اولویت های به غایت مهمی هستند که عقب نشینی از آن ها در عصر پاسخ گویی که برای ساخته شدن آن کارهای زیادی شده است عنوان داشت که جهان پیشرفت های شگرفی در بنا ساختن نظام عدالت کیفری بین المللی با تاسیس دیوان کیفری بین المللی به دست آورده است.

بانکی مون در سخنان خود افزود که دستاوردها و پیشرفت های دیوان کیفری بین المللی البته همراه با مشکلات و پس رفت هایی بوده است مانند به درازا کشیده شدن برخی دادرسی ها و عدم پذیرش صلاحیت آن از سوی تمام کشورها. دبیرکل سازمان ملل با اشاره به این انتقاد که دیوان کیفری بین المللی تنها کشورهای آفریقایی را هدف گرفته است در حالیکه دلایلی بر وقوع جرایم بین المللی در دیگر کشورها نیز وجود دارد عنوان داشت پرداختن به چنین معضلی با دست کشیدن از حمایت از دیوان نمی بایست انجام شود بلکه راه حل آن از درون دیوان می بایست جست و جو شود.

کشورهای آفریقای جنوبی و بروندی به طور رسمی دبیرکل ملل متحد را از تصمیم خود مبنی بر خروج از دیوان مطلع کرده اند. دبیرکل سازمان ملل مسوول دریافت اسناد مربوط به تصویب اساسنامه رم و همچنین خروج دولت ها از آن می باشد. کشور گامبیا نیز تصمیم خود را مبنی بر خروج از دیوان اعلام داشته است هرچند که به گفته بانکی مون هنوز این تصمیم به صورت رسمی به دبیرکل واصل نشده است.

بنابر اسانامه رم، خروج دولت ها از عضویت دیوان ممکن است لیکن این خروج یکسال پس از اعلام آن موثر خواهد بود و تا آن زمان دولت ها متعهد به تداوم همکاری با دیوان کیفری بین المللی می باشند. دولت بروندی پس از تصمیم دادستان دیوان مبنی بر آغاز فرایند ارزیابی نسبت به جرایم احتمالی ارتکاب یافته توسط مقامات دولت فعلی تصمیم بر خروج از دیوان نمود. دولت آفریقای جنوبی نیز بعد از بروز مشکلاتی که حاصل از عدم همکاری با دیوان در اجرای قرار جلب عمر البشیر رییس جمهور سودان برایش حاصل شد تصمیم به خروج از دیوان گرفت. 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 6+1
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org