اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/07/02 -

انتشار خط مشی دادستان دیوان کیفری بین المللی راجع به گزینش و اولویت دهی پرونده ها

انتشار خط مشی دادستان دیوان کیفری بین المللی راجع به گزینش و اولویت دهی پرونده ها

دادستان دیوان کیفری بین المللی سند «خط مشی راجع به گزینش پرونده و اولویت دهی» را منتشر ساخت. این خط مشی دربردارنده معیارهای گزینشگری و اولویت بخشی به پرونده هایی است که دیوان کیفری بین المللی نسبت به آن ها دارای صلاحیت می باشد. تعقیب یک پرونده و انتخاب آن در میان دیگر پرونده های موجود از جمله اختیارات دادستان دیوان کیفری بین المللی می باشد که حدود آن در اساسنامه رم به صورت تفصیلی بیان نشده است. خط مشی منتشر شده تفسیر دادستان از حدود اختیارات خود می باشد که در راستای سیاست شفاف سازی و ایجاد سازواری میان عملکرد دفتر دادستان منتشر شده است. این خط مشی مکمل سند خط مشی دادستان در ارتباط با «ارزیابی مقدماتی» می باشد که در پیش از این در ارتباط با معیارها و فرایند گزینش یک وضعیت منتشر شده است.

خط مشی دادستان در ارتباط با گزینش و اولویت دهی پرونده ها بر اساس نظام حقوقی دیوان، رویه قضایی دیوان و تجارب عملی دفتر دادستان در طی سالیان گذشته تدوین شده است. دادستان دیوان کیفری بین المللی به دلیل محظوریت ها و محدودیت های پرشمار موجود قادر به تعقیب تمام پرونده های داخل در صلاحیت دیوان نمی باشد و ناگزیر از گزینشگری می باشد. خط مشی جدید دادستان نشان می دهد که چگونه دفتر دادستان منابع محدود دیوان را به پرونده های مطروحه و موجود بر روی میز دادستان اختصاص می دهد. 

خط مشی راجع به گزینش پرونده و اولویت دهی علاوه بر تبیین معیارهای حقوقی انتخاب یک پرونده مانند آستانه «قابلیت پذیرش» و به خصوص معیار شدت یک پرونده که متشکل از عوامل کمی و کیفی مانند گستره یک جرم، شیوه ارتکاب و اثار آن می باشد بر این مهم تاکید می ورزد که عوامل و موانع عینی بیرونی نیز در انتخاب یک پرونده عامل موثر و مهمی می باشند مانند قابلیت و دورنمای تحصیل ادله مثبته و همکاری دولت ها. 

خط مشی دادستان دیوان در ارتباط با گزینش پرونده و اولویت دهی در اینجا قابل دسترس می باشد. 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 2+5
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org