اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/06/11 -

بیانیه دادستان دیوان کیفری بین المللی در ارتباط با مذاکرات صلح کلمبیا

بیانیه دادستان دیوان کیفری بین المللی در ارتباط با مذاکرات صلح کلمبیا

دوم شهریور ماه (24 آگوست)، دولت کلمبیا از هاوانا در کوبا، محل انجام مذاکرات، از پایان یافتن مذاکرات صلح میان دولت و شورشیان موسوم به «فارک» (نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا) خبر داد چهار سال به طول انجامیده بود و اکنون به به فرجام رسیدنش به پنج دهه جنگ داخلی در این کشور پایان بخشید.

شورشیان فارک از سال 1946 میلادی با دولت مرکزی کلمبیا وارد درگیری مسلحانه شدند. مناقشه میان دولت و شورشیان فارک که طولانی ترین رویارویی مسلحانه داخلی در آمریکای لاتین قلمداد شده است به کشته شدن 220 هزار نفر و آوارگی میلیونی مردم کلمبیا انجامید. اکنون و بنابر پیمان صلح منعقد شده، قرار است شورشیان فارک از گروه نظامی بودن خارج شوند و به عنوان یک فعال سیاسی ایفای نقش کنند.

به همین مناسبت، دادستان دیوان کیفری بین المللی با انتشار بیانیه ای، پیمان صلح را دستاوردی تاریخی برای کلمبیا و مردمش دانست که عمیقا تحت تاثیر مخاصمه مسلحانه 52 ساله کلمبیا بوده اند. به گفته خانم دادستان، اعلام توافق نهایی صلح، گامی مهم به سوی پایان بخشیدن به منازعه ای است که در بستر آن جنایت های پرشماری از سوی طرفین نزاع به وقوع پیوسته اند. خانم فاطو بنسودا با اشاره به آنکه این فرصت یگانه برای صلح، آغازگر فرایندی طولانی است که نیازمند تلاش برای اجرایی کردن آن می باشد ابراز امیدواری کرد که این صلح نامه مبنایی برای صلح پایدار در کلمبیا تدارک ببیند.

دادستان دیوان در بیانیه خود به دو شاخصه مهم صلح نامه منعقد شده اشاره نمود که مورد رضایت وی می باشد. اول تعهد دولت کلمبیا به عنوان یک دولت عضو به موضوع «پاسخ دهی و مسوولیت پذیری» کیفری چرا که متن نهایی توافقنامه صلح «عفو» برای جرایم علیه بشریت و جرایم جنگی را به رسمیت نمی شناسند. و دوم به رسمیت شناختن نقش ویژه قربانیان و بزه دیدگان و احترام نهادن به ارزومندی ایشان نسبت به عدالت. بر همین اساس بنابر گفته خانم دادستان، قرار است مکانیسم «صلاحیت ویژه برای صلح» در کلمبیا مستقر شود تا به جرایم ارتکاب یافته توسط افرادی که دارای بیشترین مسوولیت کیفری هستند رسیدگی شود.

خانم فاتو بن سودا، در پایان بیانیه خود افزوده است: «اهداف صلح پایدار به صورت ذاتی با اجرا شدن عدالت و دیده شدن اجرای آن پیوند دارد». 

 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 5+6
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org