اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/05/27 -

تهدید فعال مدنی مرتبط با دیوان کیفری بین المللی در ارتباط با وضعیت فلسطین

تهدید فعال مدنی مرتبط با دیوان کیفری بین المللی در ارتباط با وضعیت فلسطین

بنابر اعلام رسانه ها، خانم «نادا کیسوانسون» که نمایندگی سازمان مردم نهاد فلسطینی «الحق» در ارتباط با همکاری با دیوان کیفری بین المللی را بر عهده دارد از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون مورد تهدیدات پرشماری و از جمله تهدید به مرگ واقع شده است. وضعیت فلسطین و جرایم جنگی واقع شده از سوی رژیم اسراییل در قلمروی سرزمینی فلسطین از سوی دادستان دیوان کیفری بین المللی در حال ارزیابی مقدماتی است. خانم کیسوانسون که تابعیت اردنی و سوئدی دارد، در فراهم کردن اطلاعات مرتبط با این وضعیت و ارایه آن به دفتر دادستانی دیوان فعال بوده است.

«کیسوانسون» که به همراه همسر و دختر خردسالش در لاهه هلند زندگی می کند، در مصاحبه با رسانه ها عنوان داشته است که با توجه به حیطه کاری اش و نوع تهدیدات معتقد است در پشت این تهدیدات، اسرائیل وجود دارد. این تهدیدات به گفته «کیسوانسون» از طریق ایمیل و تلفن و حتی ارسال گل به منزل ابراز شده است.

متعاقب رسانه ای و اعلان شدن تهدید یکی از فعالان مدنی در ارتباط با همکاری اش با دیوان کیفری بین المللی که برای نخستین بار در خاک هلند رخ می دهد، واکنش های گسترده ای از سوی سازمان های مردم نهاد بین المللی صورت پذیرفت. به عنوان نمونه، عفو بین الملل و «ائتلاف برای دیوان کیفری بین المللی» که مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه عدالت کیفری بین المللی می باشند در بیانیه های جداگانه خواستار پیگیری جدی این مساله از سوی دولت هلند شده اند.

مطابق توافق نامه منعقد شده میان دولت هلند و دیوان کیفری بین المللی، این دولت موظف است با تامین کردن ورود و اقامت نمایندگان سازمان های مردم نهاد، به ایفای ماموریت های دیوان کمک نماید. از این رو، تهدید نماینده یک سازمان مردم نهاد فعال در حوزه دیوان کیفری بین المللی که بر کارامدی فعالیت های ان سازمان اثر گذار است، می تواند مغایر با تعهد دولت میزبان قلمداد شود. در پی گزارش های منتشر شده، دولت هلند اعلام کرده است که موضوع را به صورت جدی بررسی می کند و همچنین اقدام به اتخاذ تدابیر ویژه برای تامین امنیت «کیسوانوسون» و خانواده وی نموده است.

«مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران» به عنوان یکی از اعضای «ائتلاف برای دیوان کیفری بین المللی» و به عنوان سازمان مردم نهاد فعال در حوزه عدالت کیفری بین المللی مستقر در لاهه هلند، با محکوم کردن این تهدیدات، حمله به فعالان عدالت کیفری بین المللی را حمله به خود می داند و از دولت هلند درخواست دارد تا با تعقیب مرتکبان این رفتار مجرمانه، مسیر دست یابی به عدالت را هموار سازد.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 11+1
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org