اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/03/18 -

درخواست دیده بان حقوق بشر برای آغاز رسمی تحقیقات دیوان نسبت به جرایم اسرائیل

درخواست دیده بان حقوق بشر برای آغاز رسمی تحقیقات دیوان نسبت به جرایم اسرائیل

سازمان دیده بان حقوق بشر در آستانه پنجاهمین سالگرد اشغال کرانه باختری ونوار غزه توسط رژیم اسرائیل، با صدور بیانیه ای از «دیوان کیفری بین المللی» درخواست نمود تا تحقیقات رسمی خود را نسبت به جرایم بین المللی واقع شده در قلمروی فلسطین آغاز نماید. در ژوئن 1967 میلادی و متعاقب جنگ شش روزه، رژیم اسرائیل قلمروی سرزمینی فلسطین را اشغال نمود.

بنابر گفته این سازمان مردم نهاد بین المللی، مدارک و مستندات قوی دال بر وقوع جرایم داخل در صلاحیت دیوان از سال 2014 میلادی در خاک فلسطین وجود دارد که مستلزم انجام تحقیقات است مانند انتقال جمعیت از سوی رژیم اسرائیل به مناطق اشغال شده در قالب شهرک سازی. دیده بان حقوق بشر، شدت جرایم ارتکاب یافته و همچنین ماندگار بودن فرهنگ بی کیفری در منطقه را از جمله دلایلی برشمرده است که انجام تحقیقات دیوان را ضرورت می بخشد.

به گفته مدیر خاورمیانه دیده بان حقوق بشر، بعد از نیم قرن بی کیفری اکنون وقت آن است که افرادی که نسبت به ارتکاب برخی از شدید ترین جرایم بین المللی دارای مسوولیت هستند، بهای آن را بپردازند. 

وضعیت فلسطین در حال حاضر در مرحله ارزیابی مقدماتی می باشد. پیوستن دولت فلسطین در سال 2015 میلادی به دیوان کیفری بین المللی، دیوان را نسبت به تمام جرایم واقع شده در قلمروی سرزمینی فلسطین از نیمه دوم سال 2014 میلادی به بعد دارای صلاحیت کرده است. در فرایند ارزیابی مقدماتی، دادستان دیوان بررسی می کند که آیا مبنای معقولی برای باورمندی به صلاحیت دیوان و همچنین قابل پذیرش بودن وضعیت مطرح شده جهت انجام تحقیقات وجود دارد یا خیر. شدت جرایم ارتکاب یافته و عدم اقدام دولت های مرتبط در تعقیب متهمان، از جمله شرایطی است که وجود آن ها به پذیرش یک وضعیت نزد دیوان می انجامد.

در تهاجم 50 روزه اسرائیل علیه مردم غزه در تابستان سال 2014 میلادی بیش از 2000 نفر از مردم غیر نظامی غزه شامل 570 کودک کشته شدند. کمیسیون حقیقت یاب وابسته به ملل متحد جرایم ارتکاب یافته از سوی رژیم اسرائیل را مستند سازی کرده که می تواند مورد استفاده دادستان دیوان واقع گردد.  

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 11+2
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org