اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/03/13 -

آغاز محاکمه «بانوی آهنین» در ساحل عاج

آغاز محاکمه «بانوی آهنین» در ساحل عاج

دادرسی و محاکمه بانوی اول سابق ساحل عاج، سیمون باگبو، و همسر رییس جمهور سابق ساحل عاج به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت و جرایم جنگی در خلال خشونت های پس از انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج در سال 2010 میلادی در این کشور آغاز شد. 

محاکمه سیمون باگبوی 66 ساله در حالی آغاز شده است که برخی از سازمان های حقوق بشری مشارکت در فرایند این دادرسی را به دلیل بی اعتبار بودن و عدم دسترسی به اطلاعات پرونده برای دفاع از قربانیان تحریم کرده اند. انتظار می رود محاکمه باگبو یک ماه به طول انجامد و طی آن ده ها شاهد نسبت به نقش وی در خشونت هایی که منتهی به کشته شدن سه هزار نفر گردید شهادت دهند. وی متهم شده است که هواداران همسرش را که در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده بود نسبت به ارتکاب جرم علیه رقیبانشان تحریک کرده است و اقدامات مجرمانه ایشان را طراحی و سازماندهی نموده است.

در جلسه نخست دادرسی، وکیلان متهم صلاحیت دادگاه را مورد تشکیک قرار دادند چرا که به زعم ایشان محاکمه متهم بر اساس قوانین جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت ساحل عاج صورت می گیرد در حالیکه این قوانین سال گذشته به تصویب رسیده اند و به دلیل ماهوی بودن قابل عطف بماسبق شدن نیستند. 

این دومین محاکمه باگبو در ساحل عاج است. سال گذشته نیز وی به دلیل اقدام علیه امنیت ملی محاکمه و به بیست سال زندان محکوم گردید. تجدید نظر خواهی باگبو نسبت به این محکومیت چند روز پیش از آغاز محاکمه جدید از سوی دیوان عالی ساحل عاج رد گردیده بود.

این نخستین بار است که یک نفر در ساحل عاج به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت محاکمه می شود. همسر سیمون، لارون باگبو، نیز در حال حاضر در بازداشت دیوان کیفری بین المللی می باشد و به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت و جرایم جنگی در حال محاکمه است. سیمون باگبو نیز از سوی دیوان کیفری بین المللی تحت تعقیب است لیکن دولت ساحل عاج از تحویل وی به دیوان خودداری کرده است و خود مدعی محاکمه وی در داخل کشور شد. درخواستی که البته مورد موافقت دیوان واقع نگردیده است.

 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 7+9
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org