اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/03/06 -

درخواست دیوان از اوگاندا برای ادای توضیحات درخصوص سفر عمر البشیر

درخواست دیوان از اوگاندا برای ادای توضیحات درخصوص سفر عمر البشیر

متعاقب سفر رییس جمهور تحت تعقیب سودان، عمر البشیر، به کشور اوگاندا برای شرکت در مراسم آغاز دوره جدید ریاست جمهوری «موسوینی»، شعبه مقدماتی دیوان کیفری بین المللی از دولت اوگاندا درخواست نمود که درباره عدم ایفای تعهد خود مبنی بر همکاری با دیوان در جلب و تحویل عمر البشیر، توضیحات خود را جهت ارزیابی و تصمیم گیری ارایه نماید.

دولت اوگاندا عضو دیوان کیفری بین المللی می باشد که در سال های اولیه عمر دیوان نیز نسبت به دیوان دارای همکاری مطلوب و موثری بوده است چنانکه اولین وضعیت ارجاع شده به دیوان از سوی دولت اوگاندا صورت پذیرفت. با این حال، دولت اوگاندا با دعوت کردن از عمر البشیر و استقبال از او نشان داد که دارای روابط حسنه پیشین با دیوان نیست. چنانکه اظهارات رییس جمهور موسوینی علیه دیوان در مراسم آغاز ریاست جمهوری اش نیز موید همین مدعا بود.

شعبه مقدماتی دیوان یاداوری نموده است که پیش از سفر البشیر به اوگاندا طی یادداشتی که تسلیم مقامات اوگاندا در لاهه شده است نسبت به لزوم ایفای تعهدات اساسنامه کشور اوگاندا در جلب البشیر یاداوری شده بوده است با این حال دولت اوگاندا واکنشی به این یادداشت نشان نداده است.

در صورت عدم اقناعی بودن توضیحات اوگاندا، شعبه مقدماتی با احراز نافرمانی دولت اوگاندا گزارش این نافرمانی را می تواند به شورای امنیت ملل متحد ارجاع دهد. لازم به ذکر است تاکنون عمر البشیر به کشورهای عضو پرشماری سفر کرده است که در هرمورد دولت عضو دیوان از دستگیری وی اجتناب کرده است که در مواردی نیز با احراز نافرمانی دولت میزبان موجب ارجاع گزارش آن به شورای امنیت شده است که البته بدون واکنش مانده است.

عمر البشیر متهم به ارتکاب نابود سازی جمعی و ارتکاب جرایم علیه بشریت و جرایم جنگی در منطقه دارفور سودان می باشد.

Share
ارسال نظر (4)
نظرات بازدیدکنندگان
Melody. Kh. Moghadam - 1395/03/07
اگرچه در مواردی دیوان کیفری بین المللی و حتی شورای امنیت در رسیدگی و بررسی پرونده ها و وضعیت های موجود، عدالت را نادیده میگیرند، اما " مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران" دانشجویان و علاقمندان به این حوزه را در جریان بی عدالتی عالی ترین نهادهای بین المللی قرار می دهد. اطلاع رسانی شما قابل تقدیر است و معتقدم مرور زمان، امتداد فعالیت شما و دیگر کشورها در موارد مشابه، زمینه ساز اضطرار احقاق حق و اجرای تکلیف نهادهای مرتبط در عرصه جهانی خواهد بود. سپاس و قدردانی فراوان، همراه با آرزوی موفقیت شما بزرگواران ایران عزیزمان.

جهانی - 1395/04/19
سلام در مورد خبر رشوه گیری رییس دیوان برای تحت تعقیب قراردادن عمر البشیر توضیحی بفرمایید.چنین چیزی صحت دارد؟

جهانی - 1395/04/23
ببخشید جناب ذاکر حسین چرا به سوال ها جواب نمیدید؟صرف قراردادن نظرها یا سوال ها چه اهمیتی داره؟

{بدون نام} - 1395/04/25
سوال طرح شده بی ارتباط با خبر انعکاس یافته است
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 7+11
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org