اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

عفو طلبی متهم القاعده در دیوان کیفری بین المللی

عفو طلبی متهم القاعده در دیوان کیفری بین المللی

احمد الفقی المهدی، اولین و تنها متهمی است که تاکنون توسط دادستان دیوان کیفری بین المللی در «وضعیت مالی» تحت تعقیب واقع شده است. وی همچنین اولین متهم موسوم به جنگجویان جهادی می باشد که مورد تعقیب یک محکمه بین المللی واقع می گردد. الفقی فرمانده انصار الدین در شمال مالی بوده است که با همکاری القاعده مغرب اسلامی کنترل مناطقی از شمال و صحرای مالی را در اختیار گرفته بودند. همچنین وی نخستین متهمی است که به دلیل ارتکاب جرایم جنگی از رهگذر تخریب اماکن و میراث فرهنگی و مذهبی مورد تعقیب واقع می شود. این نخستین بار در تاریخ حقوق کیفری بین المللی است که یک متهم تنها به دلیل ارتکاب جرایم علیه میراث فرهنگی محاکمه خواهد شد.

اکنون، وکلای الفقی اعلام کرده اند که موکلشان قصد دارد در آغاز دادرسی با قبول اتهامات خود و ابراز ندامت از آن ها از مردم مالی نیز به دلیل جرایمی که مرتکب شده است عذرخواهی کرده و طلب عفو و بخشش نماید. الفقی در سال 2012 میلادی در زمانی که فرماندهی حسبه انصار الدین در شهر «تیمکبتو» را برعهده داشت دستور به تخریب چندیدن عبادتگاه و مسجد تاریخی این شهر داد. بناهایی که تحت حمایت یونسکو نیز بودند. دادستان دیوان کیفری بین المللی این تخریب را، تخریب تاریخ یک قوم دانست.

دادرسی پرونده الفقی بنابردرخواست وکلای متهم قرار است تا بعد از ماه رمضان برگزار شود. در صورت قبول اتهامات از سوی الفقی که منتهی به تخفیف در مجازات وی خواهد شد این نخستین بار خواهد بود که یک متهم نزد دیوان از این مکانیسم استفاده می کند.

   

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 11+1
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org