اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/02/07 -

گشایش «ارزیابی مقدماتی» نسبت به وضعیت «بروندی»

گشایش «ارزیابی مقدماتی» نسبت به وضعیت «بروندی»

دادستان دیوان کیفری بین المللی، خانم فاطو بنسودا، گشایش رسمی فرایند «ارزیابی مقدماتی» نسبت به وضعیت کشور «بروندی» را اعلام نمود. ارزیابی مقدماتی، فرایندی است که در آن دادستان دیوان کیفری بین المللی شرایط لازم برای آغاز تحقیقات نسبت به جرایم ارتکاب یافته در یک وضعیت را بررسی می نماید تا در صورت ایفای شرایط مندرج در اساسنامه رم، تحقیقات خود را به صورت رسمی آغاز نماید. این شرایط عبارتند از: صلاحیت، قابلیت پذیرش و نفع عدالت.

بروندی کشور کوچکی در آفریقا و از دول عضو دیوان است. خشونت های بروندی از سال ۲۰۱۵ میلادی و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آن سال آغاز شد که تا امروز ادامه دارد. در آن سال، دولت وقت اعلام نمود که رییس جمهور این کشور برای سومین بار قصد نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری دارد، امری که خلاف اساسنامه کشور بروندی بود. همین امر سرآغاز درگیری ها و خشونت های گسترده گردید. 

به گفته خانم دادستان، خشونت های بروندی تا کنون منتهی به کشته شدن ۴۳۰ شهروند، بازداشت ۳۴۰۰ معترض و آواره شدن ۲۳۰هزار بی خانمان در کشورهای همسایه گردیده است. بنابر اعلام دادستان، تاکنون گزارش ها و اعلام جرم های پرشماری در ارتباط با قتل، شکنجه، جرایم جنسی و ناپدید سازی اجباری در ارتباط با خشونت های بروندی واصل شده است. پیش از این نیز شورای امنیت ملل متحد، خشونت های روز افزون در بروندی را محکوم کرده بود.

ارزیابی مقدماتی دارای چارچوب زمانی مشخص نیست و ممکن است انجام آن سالیان درازی به طول انجامد. طی فرایند ارزیابی مقدماتی، دادستان دیوان با رصد نظام حقوقی کشور بروندی در ارتباط با احراز ضلاحیت تکمیلی دیوان نیز تصمیم گیری می کند چرا که دیوان تنها در صورت عدم اقدام و یا عدم تمایل و یا ناتوانی دولت محلی صلاحیت خود را فعال می سازد.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 6+11
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org