اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/01/20 -

واکنش دادستان دیوان کیفری بین المللی به مختومه شدن پرونده معاون رییس جمهور کنیا

واکنش دادستان دیوان کیفری بین المللی به مختومه شدن پرونده معاون رییس جمهور کنیا

دادستان دیوان کیفری بین المللی، خانم فاطو بنسودا، یک روز پس از صدور رای شعبه دادرسی دیوان مبنی بر مختومه شدن پرونده مفتوح گشته علیه «ویلیام روتو» و «عرپ سانگ» از متهمان وضعیت خشونت های پس از انتخابات کنیا، با صدور بیانیه ای نسبت به این رای واکنش نشان داد. 

دادستان دیوان در این بیانیه با اشاره به محتوای رای شعبه دادرسی اعلام داشته است که مختومه شدن پرونده جای صدور رای برائت متهمان حکایتگر آن است که دادرسان نیز این موضع دادستان را تایید نموده اند که این پرونده به شدت به دلیل مداخلات سیاسی و اثرگذاری بر شهود آسیب دیده بوده است؛ از این روست که در رای شعبه دادرسی آمده است که اگر این پرونده در فضایی متفاوت که در آن خصومت با دادستان آشکار بوده است جریان داشت شاید مدارک و ادله نزد دادستان مهیا می گشت.

به گفته دادستان موفقیت یا شکست یک پرونده در دادگاه منوط به شهادت شهود است که پا پیش گذاشته و حقیقت را بازگو کنند با این حال مشکل آنجاست که حملات پی در پی علیه این پرونده موجب گردید تا قربانیان خشونت های سال ۲۰۰۷ میلادی در کنیا که مستحق چشیدن عدالت هستد از آن محروم گردند.

خانم دادستان با اشاره به اینکه در این پرونده ۱۷ شاهد قصد اقامه شهادت داشتند لیکن در ادامه شهادت خود را پس گرفتند اظهار داشته است که این تغییر رای به دلیل تهدید ایشان و تطمیع و همچنین انزوای اجتماعی بوده است که شهود با آن مواجه گشتند. دادستان با اشاره به فعالیت های رسانه ای علیه شهود در کنیا به گشوده شدن پرونده علیه چند نفر که متهم به اقدام علیه عدالت از رهگذر تطمیع و تهدید شهود بوده اند اشاره کرده است. متهمینی که می بایست از سوی دولت کنیا تحویل دیوان گردند تا حقیقت روشن شود.

فاطو بنسودا در پایان بیانیه خود افزوده است که رای دیروز حاوی این پیام بود که مداخله در امر شهود و پیشگیری کردن از عدالت در دیوان کیفری بین المللی تحمل نخواهد شد. 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 0+11
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org