اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1395/01/13 -

تبرئه یکی از سران صرب

تبرئه یکی از سران صرب

هنوز چند روزی از صدور حکم تاریخی محکومیت «رادوان کاراجیچ» از سوی «دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق» نمی گذرد که شعبه سوم دادرسی این دادگاه یکی دیگر از سران صرب ها را از اتهامات وارده «تبرئه» نمود. بنابر رای صادر شده، «ویسلاف شیشل»، رهبر حزب رادیکال صرب ها، از اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت (ایذاء و تعقیب و کوچ و انتقال اجباری) و جرایم جنگی (قتل، شکنجهُ تخریب اماکن تاریخی و مذهبی و غارت اموال عمومی و خصوصی) در خلال جنگ بالکان در دهه نود میلادی تبرئه گردید. 

اکثریت دادرسان شعبه دادرسی بر این باور بودند که دادستان قادر به اثبات وجود یک «مقصود کیفری» که از شرایط تحقق مدل مسوولیت کیفری موسوم به «اقدام کیفری مشترک» می باشد، نبوده است. بنابر نظر دادرسان، هرچند متهم در سودای تشکیل صربستان بزرگ بوده است لیکن این هدف بیشتر جنبه سیاسی داشته است تا یک «مقصود کیفری». شعبه دادرسی با تایید اینکه نیروهای صرب مرتکب جرایم پرشماری شده اند لیکن نشانه ای از وجود ارتباط میان آن جرایم و تحقق این مقصود و هدف نیافتند. یکی دیگر از اتهامات «شیشل» عضو گیری و تشکیل نیروهای داوطلب صرب و اعزام آن ها به منطقه نبرد بوده است. با این حال، اکثریت قضات تشخیص دادند این عضو گیری بر اساس قوانین وقت یوگسلاوی سابق صورت پذیرفته و اقدام شخصی متهم نبوده است چنانکه وی نسبت به جرایم ارتکابی از سوی نیروهای داوطلب نیز آگاه نبوده است.

در واکنش به این رای صادره، نخست وزیر کرواسی آن را شرم آور خوانده است. دادستان دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی نیز اعلام کرده است در حال بررسی رای و ادله دادرسان است تا در صورت امکان اقدام به تجدید نظر خواهی نماید.

«شیشل» از سال ۲۰۰۳ میلادی تحت تعقیب دادگاه قرار گرفت و به صورت داوطلبانه نزد دادگاه حاضر گردید. در سال ۲۰۱۴ میلادی، متهم به دلیل عارضه سرطان و برای درمان از بازداشتگاه دادگاه در لاهه به بلگراد منتقل شد. 

Share
ارسال نظر (1)
نظرات بازدیدکنندگان
موسی شمسائی - 1395/01/13
باسلام صرفنظر ازاین که وضعیت حکم درمرحله بعد چه خواهد شد ولی مطلب ارسال شده دارای بار آموزشی است . باتشکر
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 3+1
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org