اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/12/22 -

انتشار پیش نویس خط مشی انتخاب یک پرونده در دیوان

انتشار پیش نویس خط مشی انتخاب یک پرونده در دیوان

دادستان دیوان کیفری بین المللی، خانم فاطو بنسودا، پیش نویس ۵۰ بندی «خط مشی گزینش پرونده و اولویت دهی» را جهت دریافت نظرات و انتقادات منتشر ساخته است تا پس از بازخوانی دوباره، خط مشی نهایی را منتشر سازد. 

تبیین خط مشی ها و سیاست های دادستانی دیوان یکی از اقداماتی است که دفتر دادستانی دیوان در راستای شفافیت بیشتر عملکرد دادستانی انجام می دهد. خط مشی های دادستانی در واقع تفسیر دادستان از اختیارات و وظایفی است که بر اساس اساسنامه رم بر عهده دادستان دیوان قرار داده شده است.

دادستان دیوان در مواجهه با وضعیت ها و پرونده های مختلفی که نسبت به آن ها دارای صلاحیت می باشد مجبور به گزینش گری و اولویت دهی می باشد چرا که دیوان فاقد توانمندی لازم برای رسیدگی به تمام جرایم واقع شده در سطح بین الملل می باشد. گزینش گری و انتخاب یک وضعیت از اختیارات دادستان می باشد که براساس صلاحدید وی انجام می شود. همین شاخصه، انتخاب یک وضعیت و یا پرونده را امری شخصی و صلاحدیدی نموده است. انتشار خط مشی اخیر گامی است در راستای شفاف سازی و ضابطه مند کردن گزینشگری دادستان دیوان.

در خط مشی منتشر شده دادستان دیوان سه اصل استقلال، بی طرفی و عینیت را به عنوان اصول سه گانه حاکم بر گزینش و اختیار یک پرونده مشخص کرده است. همچنین در اولویت دهی به یک پرونده دادستان دیوان بر اهمیت شدت یک پرونده و درجه مسوولیت کیفری مرتکب تاکید نموده است. صلاحیت، قابلیت پذیرش و نفع عدالت نیز معیارهای حقوقی حاکم بر اختیار و انتخاب یک پرونده می باشند.

متن پیش نویس «خط مشی گزینش پرونده و اولویت دهی» در اینجا قابل دسترس است.

Share
ارسال نظر (1)
نظرات بازدیدکنندگان
موسی شمسائی - 1394/12/22
باسلام ممنون از این اطلاع رسانی ارزشمند ترجمه فارسی متن انگلیسی بسیار مفید خواهد بود،این کار موجبات همکار ی دربر رسی واظهار نظر را توسعه می دهد . باتشکر
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 9+2
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org