اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/12/12 -

تخریب میراث فرهنگی به مثابه جرم بین المللی

تخریب میراث فرهنگی به مثابه جرم بین المللی

سرانجام انتظار ها به سر آمد و همزمان با نخستین روز از ماه مارچ، نخستین جلسه تایید اتهامات احمد الفقی المهدی، مالی الاصل، در مقر دیوان کیفری بین المللی در لاهه هلند برگزار گردید. این نخستین پرونده ای است که در ارتباط با وضعیت مالی نزد دیوان گشوده شده است. همچنین این نخستین بار در تاریخ نظام عدالت کیفری بین المللی است که جرایم علیه میراث فرهنگی نزد یک محکمه بین المللی به عنوان جرایم جنگی مطرح می گردد. 

الفقی که از فرماندهان گروه انصار الدین وابسته به القاعده در شمال آفریقا می باشد متهم به ارتکاب جرایم جنگی از طریق حمله علیه بناهای مورد حفاظت مذهبی و فرهنگی و تاریخی در شهر «تیمبوکتو» در شمال مالی شده است در ایامی که وی ریاست حسبه این شهر را در سال ۲۰۱۴ برعهده داشته است.

دادستان دیوان کیفری بین المللی در جلسه نخست جلسه تایید اتهامات نزد شعبه مقدماتی دیوان اعلام نمود که متهم یک حمله برنامه ریزی ریزی و همراه با تجهیزات کامل را رهبری کرده است. به گفته خانم دادستان این تنها یک حمله علیه دیوار و سنگ نبوده است بلکه تخریب این بناها و آرامگاه ها از منظر مذهبی و هویتی و تاریخی مهم بوده است. به گفته دادستان تخریب چنین بناهایی می تواند اثرات غیرقابل جبرانی بر ساختار های اجتماعی یک جامعه داشته باشد و ریشه ها یک ملت را تخریب سازد.

خانم بنسودا در ادامه اظهارات خود مردم شمال مالی را قربانیان و بزه دیدگان اصلی جرایم الفقی دانست و عنوان داشت که ایشان سزاوار آن هستند تا عدالت را ببیند چراکه این تهاجمی علیه هویت و کرامت تمام جمعیت مالی و ریشه های مذهبی و تاریخی ایشان بوده است.

دادستان دیوان در انتها با خطاب قرار دادن دادرسان شعبه مقدماتی اعلام داشت که وجدان جمعی بشریت با تخریب ناموجه میراث مشترک جامعه جهانی دچار شوک شده است. به گفته خانم دادستان، محکومیت و تقبیح صرف زبانی کافی نیست و جامعه جهانی می بایست استوار این جرایم را از طریق مجازات کردن مرتکبان آن ها رد نماید.

در صورت تایید اتهامات مظنون توسط شعبه مقدماتی، پرونده جهت آغاز دادرسی و محاکمه به شعب دادرسی ارسال می گردد. 

Share
ارسال نظر (1)
نظرات بازدیدکنندگان
دکتر شهرام آکویی محصل - 1394/12/15
لحاظ و توجه بدین واقعیت و اصل پذیرفته شده در حقوق بین الملل که تخریب و غارت اموال فرهنگی و تاریخی در زمان جنگ ممنوع بوده و این اقدامات جرم انگاشته شده اند و با تاکید بر وقوف و اطلاع از منشور لندن (18 اوت 1945)،کنوانسیون1949 ژنو درمورد حمایت از اشخاص غیر نظامی در زمان جنگ که در قسمتی از آن اینگونه اعمال جرم تلقی گشته اند و دو پروتکل الحاقی سال 1977بدان که در ایندو پروتکل صراحتا اقداماتی اینچنینی جرم جنگی قلمداد گشته اند و همچنین کنوانسیون لاهه 1954 در مورد حمایت از اموال فرهنگی در حین نزاعهای مسلحانه و......نباید مانع از آن گردد که اصول اولیه و مقدس حقوق جزا از جمله اصل قانونی بودن جرم و مجازات،قبح عقاب بلابیان و.....را نادیده انگاریم و نظر بدین مصالح و اصول کلی در هر رسیدگی باید بدوا مشخص شود که عمل و قعل تحت رسیدگی و تعقیب-از جمله فعل موضوع این پرونده-آیا اصلا جرم بین المللی است و اگر هست در زمره جرایم بین المللی ذاتی است و یا عرضی که صرفا بواسطه قرارداد بین المللی پدید آمده اند. بدیهی است بحث مفصل پیرامون این موضوع در اینجا نمیگنجد اما تعقیب و کیفر دادن همه اقدامات تحت عنوان جرایم بین المللی و جنگی با بهانه اینکه به مبانی جامعه بین المللی اسیب وارد نموده اند ویا آنکه این اقدامات جرایم جنگی وعلیه بشریت هستند نباید منظور نظر باشد .در این مقطع بدون آنکه وارد دربحث مجرمیت،قابلیت تعقیب وانتساب اعمال و این جرم به احمد الفقی نفیا یا اثباتا گردیم ، امید میرود در رسیدگی به اتهمات احمد الفقی المهدی صرفنظر از اظهارات دادستان -خانم بنسودا - بدین نکته توجه خاصی مبذول شده وراه برای تبیین این مهم بیش از پیش گشوده گردد.
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 7+3
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org