اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/11/23 -

رای شعبه تجدید نظر دیوان به نفع معاون رییس جمهور کنیا

رای شعبه تجدید نظر دیوان به نفع معاون رییس جمهور کنیا

شعبه تجدید نظر دیوان کیفری بین المللی، در آخرین ساعات کاری آخرین روز هفته جاری، تصمیم شعبه دادرسی دیوان در آگوست ۲۰۱۵ میلادی مبنی بر پذیرش درخواست دادستان مبنی بر مورد پذیرش قرار دادن شهادتی که پیشتر ثبت و ضبط شده بود، رد نمود. دادستان دیوان پیش از این درخواست نموده بود تا بر اساس اصلاحات انجام شده در ماده ۶۸ «قواعد دادرسی و ادله» دیوان که در نوامبر ۲۰۱۳ میلادی از سوی مجمع دول عضو دیوان انجام شد، شهادت هایی که علیه «ویلیام روتو» معاون اول فعلی رییس جمهور کنیا پیشتر ضبط شده است را به عنوان یک دلیل قانونی مورد پذیرش واقع شود. برابر با ماده ۶۸ اصلاحی، شعبه دادرسی دیوان در مواردی می تواند شهادتی را که قبل از دادرسی به صورت صوتی و یا ویدیویی ضبط شده است به عنوان دلیل بپذیرد در صورتیکه در زمان تادیه شهادت طرفین دعوا فرصت جرح و تعدیل داشته باشند.

شعبه تجدید نظر، تصمیم شعبه دادرسی را به آن دلیل رد نمود که با تصمیم شعبه دادرسی ماده ۶۸ قواعد دادرسی و ادله عطف بما سبق شده بود در حالیکه بنابر موازین حقوقی عطف بما سبق شدن قوانین اصلاحی شکلی در صورتیکه به ضرر متهم باشد ممنوع است. دادرسی «روتو» در سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی و چند ماه پیش از اصلاح ماده ۶۸ انجام شده بود و از انجا که عطف به ماسبق شدن این ماده موجب پذیرش ادله علیه متهم می شده است، شعبه تجدید نظر عطف شدن ان بماسبق را رد نمود.

«ویلیام روتو» متهم به ارتکاب جرایم علیه بشریت در خلال خشونت های پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۷ میلادی در کنیا می باشد. روتو بعد از تحت تعقیب دیوان قرار گرفتن به سمت معاونت رییس جمهور کنیا انتخاب شد. لازم به ذکر است دولت کنیا در آخرین نشست مجمع دول عضو دیوان در سال ۲۰۱۵ میلادی، کمپینی برای تصویب یک قطعنامه که عطف بماسبق کردن ماده ۶۸ را ممنوع اعلام کند به جریان انداخت که پس از رایزنی های بسیار به صورت تعدیل یافته مورد موافقت واقع شد. رای امروز شعبه تجدید نظر را می توان از آثار ان رایزنی ها دانست.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 11+6
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org