اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/11/01 -

آغاز جلسه «تایید اتهامات» یکی از رهبران «ارتش مقاومت خدایان» در دیوان

آغاز جلسه «تایید اتهامات» یکی از رهبران «ارتش مقاومت خدایان» در دیوان

اولین روز از «جلسه تایید اتهامات» «دومینیک اونگون»، توسط شعبه دوم مقدماتی دیوان کیفری بین المللی برگزار شد. این اولین جلسه رسیدگی به اتهامات یکی از سران «ارتش مقاومت خدایان» به دلیل ارتکاب جرایم بین المللی در شمال اوگاندا چه در سطح بین المللی و چه در سطح نظام های ملی می باشد. 

جلسه تایید اتهامات فرایندی است که طی آن شعبه مقدماتی دیوان کیفری بین المللی، کفایت ادله ارایه شده توسط دادستان را بررسی می کند تا تنها در صورت کفایت ادله برای اثبات هر یک از عناوین اتهامی وارد شده، پرونده متهم جهت محاکمه به شعبه دادرسی ارسال گردد. بنابر اعلام دیوان، جلسه تایید اتهامات «اونگون» پنج روز به درازا خواهد کشید.

«ارتش مقاومت خدایان» به رهبری «یوسف کانی» یکی از گروه های تروریستی بدنام در آفریقا می باشد که تاکنون مرتکب جرایم پرشماری در شمال و مرکز این قاره شده است. کنگو، سودان جنوبی، اوگاندا و جمهوری آفریقای مرکزی کشورهایی هستند که تاکنون شاهد ارتکاب جرایم به کارگیری کودک سربازان، خشونت های جنسی و کشتار از سوی این گروه بوده اند. آغاز جلسه تایید اتهامات «اونگون» در دیوان که اولین تعقیب کیفری یکی از سران این گروه می باشد، جایگاه خاص و ویژه دیوان را در تامین عدالت کیفری بین المللی نشان می دهد. 

اونگون از سال ۲۰۰۵ میلادی تحت تعقیب دیوان کیفری بین المللی بوده است. تا آنکه بعد از ده سال متواری بودن، در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی خود را به صورت داوطلبانه تسلیم دیوان نمود. پیش از تحویل شدن به دیوان، اتهامات «اونگون» محدود به ارتکاب جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت از رهگذر حمله به مردم غیرنظامی و بی خانمان ساکن در یکی از کمپ های اختصاص یافته به آوارگان در شمال اوگاندا در سال ۲۰۰۴ میلادی بود. لیکن دادستان دیوان پس از حضور متهم در دیوان، شمار اتهامات وی را ۷۰ عنوان اتهامی شامل به کارگرفتن کودک سربازان، تعقیب و ایذا و جرایم جنسی و جرایم مبتنی بر جنسیت افزایش داد. این امر خود ناشی از سیاست و خط مشی دادستان جدید دیوان مبنی بر عطف توجه ویژه به جرایم مبتنی بر جنسیت در تعقیب جرایم بین المللی می باشد.

«اونگون»‌ خود در سن ده سالگی از سوی «ارتش مقاومت خدایان» ربوده شد و به عضویت این گروه درآمد. پس از چندی توانست به مسوولیت های بالا در رهبری این گروه مسلحانه دست یابد. انتظار می رود این سابقه در صورت محکومیت وی در تعیین میزان مجازات وی مورد توجه واقع شود.

Share
ارسال نظر (2)
نظرات بازدیدکنندگان
محمد - 1394/11/02
عالی بود موفق باشید

علی - 1398/04/07
لطفا پرونده ها را کامل تر بگذارید.
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 2+2
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org