اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/10/30 -

گزارش سازمان ملل درباره جرایم داعش

گزارش سازمان ملل درباره جرایم داعش

«هیات کمک رسانی سازمان ملل متحد به عراق» و «کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل»  در گزارشی مشترک تحت عنوان «حمایت از غیر نظامیان در مخاصمه مسلحانه در عراق»، گزارشی از  جرایم بین المللی ارتکاب یافته از سوی گروه تروریستی داعش و عواقب آن بر شهروندان عراقی در بازه زمانی اول ماه می تا پایان اکتبر ۲۰۱۵ میلادی ارایه کرده اند.

بنابر این گزارش، از آغاز مخاصمه مسلحانه غیر بین المللی واقع شده در عراق از ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی تا پایان اکتبر ۲۰۱۵ میلادی، حدود ۱۸ هزار تن از غیرنظامیان عراقی کشته و نزدیک ۳۶ هزار تن نیز مجروح شده اند. همچنین نزدیک به سه میلیون از مردم عراق نیز مجبور به ترک محل سکونت خود شده اند که در شرایط زیستی نامطلوبی مجبور به گذران عمر هستند. در این میان، در بازه هفت ماهه میان می تا اکتبر ۲۰۱۵ میلادی نزدیک ۴۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند. با این حال تدوین کنندگان این گزارش اعلام کرده اند که به دلیل عدم دسترسی کامل به منابع اطلاعاتی، تخمین دقیق آمار کشته شدگان و مجروحان اقدامات گروه داعش میسر نیست و آمار واقعی می تواند بیشتر از میزان اعلام شده باشد.

بنابر گزارش منتشر شده، گروه داعش به صورت سازمان یافته و گسترده اقدام به نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در قلمروی سرزمینی عراق نموده است که در موراد پرشماری می تواند به مثابه جرایم جنگی، جرایم علیه بشریت و حتی جرم نابود سازی جمعی (نسل کشی) قلمداد گردد.

در سیاهه جرایم ارتکاب یافته شده از سوی داعش که در این گزارش مستندات آن نیز ارایه گشته است، ربایش، به بردگی گرفتن جنسی، کشتار و قتل عام و تخریب اماکن فرهنگی و مذهبی نیز مورد اشاره واقع شده اند. در این میان افراد مرتبط با دولت عراق، گروه های مذهبی و فرقه ای، کسانی که از دستورات صادر شده از سوی گروه داعش تبعیت نمی کنند و همچنین افراد درون سازمانی خود داعش که از فرامین سرپیچی کرده اند، اهداف عمده اقدامات مجرمانه داعش می باشند.

تدوین کنندگان این گزارش، از دولت عراق درخواست نموده اند با تمهید مقدمات قانونی لازم به عضویت دیوان کیفری بین المللی درآمده تا از این طریق مسیر تعقیب بین المللی مرتکبان شدیدترین جرایم بین المللی مورد دغدغه جامعه جهانی فراهم شود.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 11+3
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org