اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/10/20 -

فعالیت های دیوان کیفری بین المللی در ماه ژانویه

فعالیت های دیوان کیفری بین المللی در ماه ژانویه

دیوان کیفری بین المللی سال ۲۰۱۶ میلادی را در حالی آغاز نمود که تمام ارگان های دیوان در مقر جدید و دائمی این سازمان بین المللی مستقر شده اند. سال ۲۰۱۶ میلادی یکی از پرکارترین سال های دیوان پیش بینی شده است که این پرکاری در همان نخستین ماه سال مشهود است. در تقویم فعالیت های دیوان در ماه ژانویه، رویدادهای مهمی ثبت شده است که انتظار تحقق آن ها می رود.

۱. بیست و هشتم ژانویه، آغاز دادرسی و محاکمه «لورنت گوباگبو» رییس جمهور پیشین «ساحل عاج» در شعبه دادرسی دیوان می باشد. این اولین دادرسی و محاکمه یک رییس جمهور در دیوان خواهد بود. پیش از این پرونده رییس جمهور کنیا در مرحله مقدماتی دیوان نیز مطرح شده بود لیکن به مرحله دادرسی نرسید. گباگبو متهم است که متعاقب شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۰ میلادی ساحل عاج، با عدم تمکین به قانون و عدم پذیرش نتیجه انتخابات زمینه ساز خشونت های پس از انتخابات باشد که منتهی به کشته شدن حدود سه هزار تن از شهروندان غیر نظامی گردید. گباگبو متهم به ارتکاب جرایم علیه بشریت مانند قتل و تجاوز در راستای یک طرح برای حمله علیه هواداران رییس جمهور فعلی ساحل عاج در خلال خشونت های پس از انتخابات در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی می باشد. همسر وی معروف به بانوی آهنی نیز متهم به ارتکاب جرایم علیه بشریت و تحت تعقیب دیوان می باشد لیکن ساحل عاج اعلام نموده است خود قادر و مایل به محاکمه وی می باشد.

 

۲. دوازدهم ژانویه جلسه استماع درخواست «روتو» معاون اول رییس جمهور کنیا و «عرب سانگ» از فعالان رسانه ای این کشور در ارتباط با درخواست تبرئه متهمان از تمام اتهامات وارد شده می باشد. وکلای این دو متهم مدعی شده اند که دادستان دیوان اتهامات موکلین را تنها بر اساس شهادت ۶ شاهد استوار ساخته است و همچنین دادستان را متهم ساخته اند که اقدام به گردآوری ادله تبرئه کننده نکرده است. پرونده رییس جمهور کنیا نیز به دلیل ناتوانی دادستان از ارایه مدارک مثبه اتهامات پیش از این مختومه اعلام شده بود.

 

۳. بیست و یکم ژانویه جلسه «تایید اتهامات» «دومینیک اونگون» یکی از سران «ارتش مقاومت خدایان» در اوگاندا می باشد. «اونگون» که از سال ۲۰۰۵ میلادی تحت تعقیب دیوان بوده است در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی خود را به صورت داوطلبانه در جمهوری آفریقای مرکزی تسلیم نمود و از آنجا به دیوان کیفری بین المللی تحویل داده شد. شعبه مقدماتی دیوان پیش از این پیشنهاد داده بود که جلسه تایید اتهامات در کشور اوگاندا و در مکان ارتکاب جرایم علیه بشریت از سوی متهم برگزار شود که به دلیل هزینه زا بودن و فقدان شرایط مطلوب امنیتی از سوی ریاست دیوان رد گردید. 

 

۴. هجدهم ژانویه زمان آغاز «جلسه تایید اتهامات» «احمد الفقیه المهدی» اولین متهم وضعیت مالی تعیین شده است. الفقیه در سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی و در کشور «نیجر» دستگیر و تحویل دیوان گردید. وی اولین متهم ارتکاب جرایم علیه میراث فرهنگی و بناهای مذهبی می باشد. «الفقیه» از رهبران گروهک های تروریستی بنیادگرای وابسته به القاعده در مالی بوده است.

 

۵. هجدهم ژانویه دوران محکومیت «جرمن کاتانگا» به پایان می رسد و این متهم آزاد خواهد شد. «کاتانگا» در سال ۲۰۱۴ میلادی به اتهام ارتکاب جرایم علیه بشریت و  جرایم جنگی در منطقه اوتوری در شرق کنگو در سال ۲۰۰۳ میلادی به ۱۲ سال زندان محکوم شد. وی اولین محکوم علیهی خواهد بود که محکومیت خود را به طور کامل می گذراند. با گذراندن دو سوم از دوران محکومیت خود، دادرسان دیوان حکم به آزادی مشروط وی دادند. لازم به ذکر است کاتانگاه از سال 2007 میلادی در زندان دیوان به سر برده است.

Share
ارسال نظر (2)
نظرات بازدیدکنندگان
Melody Kh. Moghadam - 1394/10/21
Special thanks go to "ICCIL" for letting us to know the latest ICC news.

موسی شمسائی - 1394/10/21
باسلام این که دیوان کیفری بین المللی چنین فعال است جای بسی امیدواری است امید است به حوادثی هم که درخارج از قاره سیاه می گذرد عطف توجه دیوان به همین نسبت بیشتر شود باتشکر
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 9+5
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org