اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/08/24 -

انتشار گزارش دادستان دیوان کیفری بین المللی راجع به وضعیت های تحت ارزیابی مقدماتی

انتشار گزارش دادستان دیوان کیفری بین المللی راجع به وضعیت های تحت ارزیابی مقدماتی

پانزدهمین گزارش سالیانه «فعالیت های ارزیابی مقدماتی» از سوی دادستان دیوان کیفری بین المللی منتشر شد. این گزارش مروری است بر فعالیت های دفتر دادستانی دیوان در بازه زمانی اول نوامبر ۲۰۱۴ تا پایان اکتبر ۲۰۱۵ میلادی در ارتباط با وضعیت های تحت ارزیابی مقدماتی دادستان دیوان.

در این فاصله یک ساله، ارزیابی مقدماتی دو وضعیت پایان یافته است. اول وضعیت هندوراس که مطابق آن دادستان دیوان تصمیم به عدم آغاز تحقیقات نمود و دیگیری وضعیت گرجستان که برخلاف وضعیت اول دادستان دیوان تصمیم به آغاز تحقیقات در ارتباط با منازعه مسلحانه میان روسیه و گرجستان نموده و بر اساس آن از شعبه مقدماتی دیوان درخواست مجوز برای آغاز و انجام تحقیقات کرده است.

هفت وضعیت هنوز در فرایند ارزیابی مقدماتی باقی هستند که عبارتند از وضعیت های افغانستان، کلمبیا، گینه،نیجیریه، اوکراین، فلسطین و عراق.

وضعیت فلسطین آخرین وضعیتی است که متعاقب پیوستن دولت فلسطین به عضویت دیوان در فرایند ارزیابی مقدماتی واقع شده است. وضعیت اوکراین نیز که پیش از این وارد مرحله ارزیابی مقدماتی شده است با تودیع اعلامیه پذیرش صلاحیت وفق ماده ۱۳ اساسنامه رم از سوی دولت اوکراین با گسترش صلاحیت زمانی دیوان روبروه شده است. 

فرایند ارزیابی مقدماتی مرحله ای است که در آن وضعیت های ارجاع شده از سوی دول عضو و یا شورای امنیت و همچنین وضعیت های احراز شده از سوی دادستان متعاقب دریافت گزارش های جرم مورد ارزیابی واقع می شوند تا در صورت احراز شرایط مندرج در اساسنامه رم یعنی قابلیت پذیرش و صلاحیت دیوان و نفع عدالت وارد مرحله تحقیقات شوند. 

گزارش دادستانی دیوان در بخش بانک داده های تارنمای مرکز در دسترس می باشد.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 9+4
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org