اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/08/17 -

رد تجدید نظر خواهی «دادستان» دیوان در ارتباط با وضعیت کشتی ماوی مرمره

رد تجدید نظر خواهی «دادستان» دیوان در ارتباط با وضعیت کشتی ماوی مرمره

شعبه تجدید نظر دیوان کیفری بین المللی، درخواست تجدید نظر دادستان دیوان را نسبت به رای شعبه مقدماتی که از دادستان درخواست نموده بود در تصمیم خود نسبت به عدم آغاز تحقیقات نسبت به وضعیت کشتی ماوی مرمره تجدید نظر کند، رد نمود.

دولت «اتحاد کومور» در سال ۲۰۱۳ میلادی، وضعیت حمله نیروهای رژیم اسراییل در سال ۲۰۱۰ میلادی به کشتی های کمک های انسان دوستانه برای شکستن حصر غزه شامل کشتی ماوی مرمره که منتهی به کشته شدن تعدادی از سرنشینان آن شد را به دادستانی دیوان ارجاع نمود. این کشتی در مالکیت دولت کومور که عضو دیوان می باشد بوده است و از این حیث این دولت نسبت به جرایم واقع شده در آن دارای صلاحیت بود. 

دادستان دیوان کیفری بین المللی پس از انجام «ارزیابی مقدماتی» با قبول وقوع «جرایم جنگی» داخل در صلاحیت دیوان در خلال یورش اسراییلی ها به کشتی ماوی مرمره و صالح بودن دیوان برای رسیدگی به آن، اعلام نمود که این وضعیت به دلیل فقدان «شدت لازم» قابل پذیرش در دیوان نمی باشد.

این تصمیم دادستان مورد اعتراض دولت کومور واقع شد. «شعبه مقدماتی» رسیدگی کننده به وضعیت کشتی ماوی مرمره، اعتراض دولت کومور را وارد دانست و از دادستان دیوان درخواست نمود که در رای خود تجدید نظر کند. شعبه تجدید نظر در رای خود به ناسازواری میان رویه دادستان در تعیین «شدت لازم» یک وضعیت اشاره کرده بود.

رای شعبه تجدید نظر نیز متعاقبا توسط دادستان مورد تجدید نظر خواهی واقع شد. شعبه تجدید نظر البته درخواست دادستان را از حیث شکلی و نه ماهوی مردود اعلام نمود. در استدلال اکثریت دادرسان شعبه تجدید نظر آمده است که فرایند نظارت بر تصمیم دادستان در خصوص یک وضعیت ارجاع شده در ماده ۵۳ اساسنامه رم به صراحت آمده است و افزودن امکان تجدید نظر خواهی به آن شکافتن این مکانیسم طراحی شده است. 

وفق ماده ۵۳ اساسنامه تصمیم دادستان در خصوص عدم آغاز تحقیقات نسبت به یک وضعیت ارجاع شده از سوی دولت عضو قابل تجدید نظر خواهی از سوی دولت ارجاع کننده در شعبه مقدماتی می باشد و شعبه مقدماتی نیز حق توصیه به دادستان در این خصوص را دارد.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 0+8
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org