اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/07/22 -

درخواست دادستان دیوان کیفری بین المللی برای آغاز تحقیقات نسبت به وضعیت گرجستان

درخواست دادستان دیوان کیفری بین المللی برای آغاز تحقیقات نسبت به وضعیت گرجستان

دادستان دیوان کیفری بین المللی، خانم فاطو بنسودا، از دادرسان دیوان جهت آغاز و انجام تحقیقات نسبت به ادعای ارتکاب جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت در ارتباط با مخاصمه مسلحانه سال ۲۰۰۸ گرجستان درخواست اجازه نمود. برای این منظور، دادستان دیوان خواهان انجام و ادامه تحقیقات نسبت به وضعیت گرجستان در بازه زمانی اول جولای تا دهم اکتبر ۲۰۰۸ میلادی شده است.

وضعیت گرجستان از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون نزد دیوان در مرحله ارزیابی مقدماتی بوده است. در سال ۲۰۰۸ میلادی تنش های میان جدایی طبان اوسیتای جنوبی و گرجستان به یک مخاصمه مسلحانه منتهی شد.

دادستان دیوان بنابر تقاضانامه خود مبنای معقولی یافته است که باور داشته باشد جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت در بستر و زمینه این مخاصمه صورت گرفته است. این جرایم به عنوان بخشی از یک پویش و حرکت برای اخراج افراد دارای تبار گرجستانی از اوسیتای جنوبی و همچنین حملات علیه نیروهای حاقظ صلح که هم از سوی نیروهای گرجستانی و هم نیروهای اوسیتای جنوبی انجام شده، صورت گرفته است.

اطلاعات دریافتی از سوی دادستان دیوان نشان می دهد که در جریان جابجایی اجباری صورت گرفته بین ۵۱ تا ۱۱۳ شهروند غیر نظامی گرجستانی تبار توسط مقامات بالفعل اوسیتای جنوبی با دخالت احتمالی مقامات روسیه کشته شده اند. همچنین مابین ۱۳.۴۰۰ تا ۱۸.۵۰۰ گرجستانی تبار نیز به صورت اجباری جابجا گشته اند. دادستان دیوان بنابر اطلاعات دریافت شده بر این باور است که این جرایم به صورت گسترده و در راستای یک خط مشی مبنی بر اخراج گرجستانی تبارها از اوسیتای جنوبی صورت گرفته است. بر همین اساس، دادستانی دیوان تخمین می زند که جمعیت گرجستانی تبار ساکن در منطقه نبرد تا ۷۵ درصد کاهش یافته باشد.

همچنین دادستان دیوان مبنای معقولی یافته است برای باورمندی به ارتکاب جرایم جنگی از رهگذر حمله به ماموران حافظ صلح مستقر در منطقه نبرد توسط نیروهای گرجستان و همچنین اوسیتای جنوبی. در یک نمونه نیروهای حافظ صلح روسی مورد تهاجم واقع شدند که این حمله منتهی به کشته شدن ۱۰ تن از نیروهای روسی و زخمی شدن سی تن دیگر و همچنین تخریب تجهیزات و اموال همراه ایشان شد.

دادستان دیوان در تقاضانامه خود اشاره کرده است که تا همین اواخر هم روسیه و هم گرجستان در حال رسیدگی به جرایم ارتکاب یافته در خلال منازعه سال ۲۰۰۸ بوده اند لیکن بنابر دلایلی این رسیدگی و فرایند در گرجستان متوقف شده است. بر این اساس و بنابر متحمل نبودن آغاز و تداوم رسیدگی ها و همچنین عدم انجام تحقیقات نسبت به اخراج گرجستانی تبارها از اوسیتای جنوبی در دیگر کشورها، دادستان دیوان رسیدگی به این وضعیت را قابل پذیرش دانسته است. همچنین است رسیدگی به حملات علیه نیروهای حافظ صلح با در نظر گرفتن اقدامات قضایی دولت روسیه.

اکنون دادستان دیوان می بایست در انتظار نظر دادرسان دیوان باشد تا مجوز آغاز تحقیقات نسبت به وضعیت گرجستان را صادر نمایند. 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 1+10
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org