اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/07/15 -

فراخوان عفو بین الملل برای تشکیل کمیسیون تحقیق درباره یمن

فراخوان عفو بین الملل برای تشکیل کمیسیون تحقیق درباره یمن

ادله اثبات کننده ارتکاب جرایم جنگی از سوی ایتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه یمن که از سوی کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا تسلیح می شود ضرورت تشکیل فوری یک کمیته مستقل تحقیق درباره نقض های صورت گرفته در یمن و همچنین تعلیق تبادل تجهیزات نظامی با عربستان را دوچندان ساخته است. این بخشی از گزارش سازمان عفو بین الملل می باشد که تحت عنوان «بمب ها شب و روز از آسمان می ریزند: شهروندان در شمال یمن زیر آتشند» منتشر شده است.

این گزارش تحقیقی است درباره سیزده حمله هوایی عربستان سعودی علیه مناطق شمال شرق یمن که منتهی به کشته شدن 100 شهروند غیر نظامی مشتمل بر 59 کودک شده است. همچنین این گزارش به مستند سازی استفاده از بمب های خوشه ای علیه مردم یمن که کاربرد غیر قانونی دارد پرداخته است.

به گفته مسوول «هیات حقیقت یاب» اعزامی از سوی عفو بین الملل به یمن این گزارش از ادله و مدارک پرشماری در ارتباط با حملات غیر قانونی ایتلاف عربستان پرده برداری می کند که در مواردی منتهی به جرایم جنگی شده است. «روورا» با اشاره به مبادلات تجاری تسلیحات میان ایالات متحده آمریکا و اعضای ایتلاف علیه یمن بر مسوولیت دولت آمریکا نسبت به اطمینان خاطر یافتن از عدم استفاده از این تسلیحات در نقض حقوق بشر دوستانه تاکید نمود.

به گفته عفو بین الملل بیشترین تعداد و درصد کشته شدگان یمنی مربوط به حملات هوایی عربستان و دیگر دول هم پیمان آن می باشد. بنا بر گزارش عفو بین الملل، در یکی از حملات اخیر یک واحد مسکونی مورد تهاجم واقع شد در حالیکه 19 شهروند غیر نظامی در آن سکونت داشتند. تهاجمی که موجب کشته شدن همه ساکنان آن به جز یک زن و کودک گردید. 

مسوولین عفو بین الملل بی تفاوتی جامعه جهانی نسبت به رنج و الام مردم یمن را «تکان دهنده» توصیف کرده اند.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 0+3
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org