اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/07/09 -

اولین حضور «الفقی المهدی» در دیوان کیفری بین المللی

اولین حضور «الفقی المهدی» در دیوان کیفری بین المللی

«الفقی المهدی» چهل ساله اولین متهم وضعیت «مالی» که از سوی مقامات دولت نیجر متعاقب صدور قرار جلب وی از سوی شعبه مقدماتی دیوان کیفری بین المللی، به دیوان تحویل داده شده بود برای اولین بار در حضور یک قاضی شعبه مقدماتی دیوان در لاهه حضور به هم رسانید. در این جلسه که با حضور وکیل متهم برگزار شد ضمن احراز هویت متهم، اتهامات وی نیز به زبان عربی به او تفهیم گشت. همچنین به صورت موقت آغاز جلسه تایید اتهامات برای نیمه دوم ماه ژانویه سال 2016 میلادی تعیین شد.

قرار جلب «الفقی» به اتهام ارتکاب جرایم جنگی از طریق هدایت قاصدانه حملات علیه ابنیه مذهبی و تاریخی که کشور مالی که در فهرست میراث فرهنگی سازمان یونسکو ثبت شده بوند صادر شد. «الفقی» که ار سران گروه «انصار الدین» در شمال مالی می باشد این جرایم را در سال 2012 میلادی و وقتی که شهر «تیمبوکتو» در شمال این کشور را پس از اشغال در اختیار داشته است مرتکب شد. وی در آن زمان رییس «حسبه» شهر نیز بوده است. 

این نخستین بار است که یکی در دیوان کیفری بین المللی جرایم علیه میراث فرهنگی مطرح می شود. دادستان دیوان کیفری بین المللی در ارتباط با این پرونده بیان داشت که «میراث فرهنگی به درستی آیینه بشریت است».  این احتمال البته وجود دارد که بنا بر استراتژی دادستان دیوان کیفری بین المللی بر شمار اتهامات متهم در آینده افزوده شود.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 5+7
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org