اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/07/07 -

محکومیت رهبران شورشی رواندایی در آلمان

محکومیت رهبران شورشی رواندایی در آلمان

یک دادگاه در آلمان دو رهبر شورشی رواندایی را که در آلمان دارای پناهندگی بوده و زندگی می کردند به اتهام آمریت در جرایم جتگی به زندان محکوم نمود. این دو نفر گروه شورشی «نیروهای دموکراتیک برای آزادی رواندا» متعلق به قوم «هوتو» را رهبری و هدایت می کردند تا آنکه در سال 2009 میلادی در آلمان به اتهام دستور دادن به شبه نظامیان تحت امر خویش برای ارتکاب کشتار گسترده و تجاوز در کشور کنگو که پس از پایان گرفتن درگیری های رواندا به سکونت گاه آن ها تبدیل شده بود بازداشت شدند. همچنین استفاده از کودک سربازان در مخاصمات مسلحانه از دیگر اتهاماتی بود که این دو نفر بدان محکوم شدند.

رهبر این گروه به 12 سال زندان و معاون وی به هشت سال زندان محکوم شد. دادستان برای ایشان حبس ابد بدون امکان ازادی مشروط درخواست کرده بود که مورد موافقت واقع نشد. معاون محکوم شده نیز پس از صدور حکم بنابر درخواست ازادی مشروط آزاد گشت چرا که پیش از آن شش سال در مرحله مقدماتی در زندان به سر برده بود. قاضی آلمانی دادگاه این شورشیان تاکید نمود که این دادگاه یک محکمه قضایی و حقوقی است و نه یک دادگاه سیاسی.

سازمان ملل، مقامات کنگو و گروه های حقوق بشری از این حکم استقبال کرده اند. 

نسل کشی رواندا در سال 1994 میلادی توسط دولت تحت تسلط هوتو ها آغاز شد که منتهی به کشتار نزدیک به هشصد هزار نفر از قوم توتسی شد. با به قدرت برگشتن توتسی ها بعد از چند ماه در جولای سال 1994 نسل کشی رواندا پایان پذیرفت. شورای امنیت سازمان ملل در واکنشی دیرهنگام، دادگاه کیفری بین المللی رواندا را تاسیس نمود تا مرتکبان جرم نسل کشی را تحت تعقیب قرار دهد.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 1+4
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org