اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/07/03 -

درخواست «یزیدی» ها از دیوان کیفری بین المللی برای تعقیب داعش

درخواست «یزیدی» ها از دیوان کیفری بین المللی برای تعقیب داعش

دو سازمان غیر دولتی یزیدی، در حمایت از مردم یزیدی در شمال عراق، که آماج حملات گروهک داعش واقع شده اند،  از دیوان درخواست کردند تا موضوع ارتکاب جرم گروهک داعش علیه مردم یزیدی را بررسی نماید.

ایشان در دیدار با دادستان دیوان کیفری بین المللی در لاهه با ارایه یک گزارش به شرح جنایت های داعش علیه مردم یزیدی که از آگوست سال 2014 میلادی آغاز شده است پرداختند. اعدام بدون محاکمه بیش از 700 مرد، تجاوز، ربودن کودکان و مجبور ساختن ایشان به همراهی در جنگ، از جمله جرایمی است که در این گزارش  مورد اشاره واقع شده است.

از زمان حمله داعش به مناطق متعلق به یزیدی ها تاکنون، بیش از چهارصد هزار یزیدی  متواری شده اند که امروزه در کمپ های تحت کنترل دولت کردستان عراق سکنی دارند. 

خبرگزاری رویترز اعلام نموده است که یکی از سخنگویان دادستان دیوان، دریافت این گزارش را تایید نموده است. 

لازم به ذکر است پیش از این فاطو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین المللی، اعلام نموده بود که به دلیل عدم عضویت کشورهای محل ارتکاب جرم در دیوان، این سازمان بین الملی دارای صلاحیت نسبت به جرایم ارتکاب یافته از سوی داعش نمی باشد. تصمیمی که مخالفت دادستان پیشین دیوان را موجب شد. دادستان سابق،   اعمال صلاحیت شخصی نسبت به اتباع دول عضو دیوان که در داعش عضویت دارند را راه حل تعمیم صلاحیت دیوان دانسته است.

 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 4+10
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org