اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/06/20 -

توصیه به برگزاری جسله دادگاه دیوان در اوگاندا به جای لاهه

توصیه به برگزاری جسله دادگاه دیوان در اوگاندا به جای لاهه

دادرسان شعبه دوم مقدماتی دیوان به ریاست دیوان توصیه و پیشنهاد نموده اند تا جلسه «تایید اتهامات» «دومینیک اونگون» از متهمان وضعیت اوگاندا، به جای مقر دیوان در لاهه در کشور اوگاندا برگزار بشود. ریاست دیوان پس از مشورت با مقامات کشور اوگاندا و همچنین دادرسان شعبه مقدماتی در اینباره تصمیم گیری خواهند نمود.

جلسه تایید اتهامات «اونگون» در ژانویه سال 2016 میلادی برگزار خواهد شد و انتظار می رود سه تا پنج روز به درازا بکشد. جلسه تایید اتهامات آخرین مرحله در مرحله پیش از دادرسی می باشد که در آن کفایت ادله و مدارکی که از سوی دادستان جهت اثبات اتهامات ارایه شده است مورد بررسی توسط دادرسان شعبه مقدماتی واقع می گردد تا در صورت فراهم بودن شرایط قانونی پرونده جهت محاکمه به شعبه دادرسی ارسال گردد. تایید اتهامات متهم در این مرحله به معنای تایید مجرمیت وی نمی باشد بلکه تنها ناظر به قابلیت دادرسی و محاکمه متهم می باشد.

شعبه مقدماتی در تایید توصیه خود استدلال کرده است که اقتضای عدالت ان است که محکمه نزدیک محل جرم برگزار شود. همچنین از دیوان شعبه مقدماتی این اقدام هزینه نامعقولی را به دیوان تحمیل نمی کند.

وکلای مدافع متهم نیز پیش از این موافقت خود را با این اقدام اعلام داشته اند. اونگون از فرماندهان نظامی «ارتش مقاومت خدایان» در اوگاندا بوده است که متهم به ارتکاب جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت می باشد. وی از سال 2005 میلادی تحت تعقیب دیوان بود تا آنکه در اوایل سال 2015 میلادی پس از دستگیری تحویل دیوان داده شد.

لازم به ذکر است پیش از این نیز شعبه مقدماتی رسیدگی کننده به پرونده ناتاگاندا درخواست برگزاری جلسه دادگاه در کشور محل ارتکاب جرم نموده بود که در آن زمان ریاست دیوان به دلیل ملاحظات امنیتی و مالی آن ر ارد نمود. 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 4+2
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org