اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/06/11 -

آغاز محاکمه «ناتاگاندا» در دیوان کیفری بین المللی

آغاز محاکمه «ناتاگاندا» در دیوان کیفری بین المللی

پس از سال ها انتظار، زمان محاکمه یکی از متهمان وضعیت کنگو فرا رسید و امروز فرایند دادرسی نسبت به «بوسکو ناتاگاندا» در مقر دیوان کیفری بین المللی آغاز شد.

ناتاگاندا، 41 ساله، از فرمانده عملیات گروه شورشی «نیروهای میهنی برای آزادی کنگو» بوده است که در سال 2006 میلادی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت تحت تعقیب دیوان کیفری بین المللی واقع گشت. قرار جلب صادره علیه وی بدون اجرا باقی ماند تا آنکه در سال 2013 میلادی، ناتاگاندا خود را به صورت داوطلبانه تسلیم دیوان نمود. سال گذشته میلادی، با برگزاری «جلسه تایید اتهامات» فرایند مقدماتی پیش از دادرسی نسبت به وی به اتمام رسید و پرونده وی جهت ارسال به مرحله دادرسی آمده گشت.

در جلسه آغازین دادرسی ناتاگاندا، دادستان دیوان کیفری بین المللی اعلام نمود که پرونده ناتاگاندا راجع به قربانیان جرایم اوست که می بایست از عدالت بهره مند گردند. خانم بنسودا در این جلسه اعلام داشت: «این محاکمه درباره مسوولیت کیفری فردی ناتاگاندا به دلیل جرایم گسترده ارتکاب یافته در کنگو می باشد. او بالاترین فرمانده بوده است. او مسوولیت هماهنگی و تدارک لجستیک، تسلیحات و آموزش نیروهای گروه شورشی ای که مرتکب این جرایم می شدند را بر عهده داشته است. او به طور شخصی مرتکب جرایمی شده است و یک کمک ممتاز به ارتکاب طرح مشترکی برای به کنترل گرفتن سیاسی و نظامی منطقه اوتوری نموده است».

دادستان دیوان با اشاره به خشونت های خونین سال های 2002 و 2003 میلادی در کنگو افزود که بر این باور هستیم که ناتاگاندا به نیروهای خود دستور حمله، غارت، قتل و تجاوز شهروندان غیر نظامی متعلق به برخی گروه های قومی را داده است. همچنین بنابرگفته خانم دادستان، ناتاگاندا نسبت به استفاده از صدها سرباز کودک در ارتش تحت امر خود متهم است. سرباز کودکانی که بخشی از آن ها را دخترانی تشکیل می دادند که مرتبا مورد تجاوز واقع می گشتند.

دادستان دیوان با اشاره به آنکه مدارک و ادله موجود ثابت خواهد کرد که بدون هیچ شک معقولی ناتاگاندا مجرم است افزود که این محکمه، محاکمه یک قومیت یا گروه قومی خاص نیست. 

جنگ داخلی در کنگو در خلال سال های 2002 تا 2003 بنابرگفته دادستان دیوان منتهی به کشته شدن 8000 نفر و بی خانمان شدن 600 هزار نفر از مردم محلی شده است.

Share
ارسال نظر (2)
نظرات بازدیدکنندگان
Melody. Kh. Moghadam - 1394/06/11
Like

بهزاد - 1394/06/20
دیوان کیفری بین المللی باید نامش به دیوان کیفری آفریقایی تغییر کند تا اکنون حدود 26 رای صادر کرده که تمامی مربوط به کشورهای آفریقایی بوده و هرچه پرونده در دست رسیدگی است هم مربوط به آفریقایی هاست پس کشتار وسیعی که توسط شورشیان فارک در کلمبیا صورت گرفته ، قتل عام وحشیانه مردمان عراق و سوریه توسط گروه داعش که خیلی از سرکردگان اصلی این گروه تبعه کشورهایی هستند که عضو دیوان کیفری هستند مانند جلاد این گروه محمد الامریکی که تبعه انگلستان هست یا عمر الرحمانی که تبعه ایتالیا هست ، همچنین کشتار شبانه روزی مردم یمن توسط نیروهای ائتلافی که مشخص نیست اصلا آنجا با چه مجوزی در حال کشتار یک ملت هستند ، اعمال تروریستی طالبان که اعضا و سرکردگانش همگی اتباع کشورهای آسای صغیر و میانه هستند ، چرا اصلا اقدام عملی برایش صورت نمی گیرد ؟ چرا خانم بن سودا تلاشی برای ترغیب شورای امنیت جهت رسیدگی به این جنایات و ارسال پرونده آنها به دیوان انجام نمی دهد ؟ نتیجه این مسامحه کاریها و غفلتهای تعمدی یا سهوی این می شود که دامنه فعالیت این جنایتکاران با هم پیمان شدن بسیاری از گروههای تندرو دیگر در همان کشورهای آفریقایی مثل بوکوحرام و الشباب و انصارالشریعه و ... در سراسر جهان در حال گسترش است و امنیت همه کشورها به تدریج درحال نابودی است صرف انجام چند مصاحبه یا تقبیح اعمال این جنایتکاران امنیت و عدالت واقعی را برای مردم کشورها بوجود نمی آورد و باید اقدام عملی واقعی با نیت نیل به عدالت واقعی صورت گیرد نه یک سری اعمال ظاهری جهت رفع تکلیف
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 1+10
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org