اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

ادامه حاشیه های پرونده رییس جمهور کنیا در دیوان کیفری بین المللی

ادامه حاشیه های پرونده رییس جمهور کنیا در دیوان کیفری بین المللی

وکیل بیست هزار تن از قربانیان پرونده رییس جمهور فعلی کنیا با ارایه درخواستی از دادرسان شعبه مقدماتی دیوان کیفری بین المللی تقاضا نمود که با تصمیم دادستان دیوان مبنی بر بازپس گیری اتهامات علیه «کنیاتا» مانع از مختومه شدن دادرسی در ارتباط با وی شوند. وکیل قربانیان پرونده کنیاتا از شعبه مقدماتی درخواست نموده است که تا اطمینان کسب نکردن از انجام تحقیقات به موقع و موثر از سوی دادستان به وی اجازه بازپس گیری اتهامات را ندهند.

دادستان دیوان کیفری بین المللی پیش از این با استناد به عدم دسترسی به ادله کافی برای آغاز فرایند دادرسی علیه رییس جمهور کنیا، اتهام ارتکاب «جرایم علیه بشریت» در خلال خشونت های پس از انتخابات ریاست جمهوری کنیا را پس گرفت. متعاقب این باز پس گیری، شعبه مقدماتی رسیدگی کننده به پرنده «کنیاتا» در مارچ ۲۰۱۵ میلادی پرونده کنیاتا را مختومه اعلام و احضاریه وی را لغو نمود.

دادستان دیوان دلیل این عدم دسترسی را عدم همکاری دولت کنیا در گردآوری ادله دانست و بر همین اساس از شعبه مقدماتی درخواست نموده بود با احراز نافرمانی و عدم همکاری دولت کنیا این مساله را به «مجمع دول عضو» دیوان ارجاع نماید. با این حال شعبه مقدماتی این درخواست دادستان را رد نمود. شعبه مقدماتی با ابراز نگرانی از رویکرد اتخاذ شعبه از سوی دولت کنیا نسبت به همکاری با دادستانی دیوان، ارجاع وضعیت نافرمانی وی به مجمع دول عضو را در موضوع برگزاری یک محاکمه منصفانه در دیوان موثر ندانسته بود.

دادستان دیوان از این تصمیم تجدید نظر خواهی نمود. شعبه تجدید نظر دیوان نوزدهم آگوست را زمان اعلان رای خود درباره تجدید نظرخواهی دادستان قرار داده است.

Share
ارسال نظر (1)
نظرات بازدیدکنندگان
موسی شمسائی - 1394/05/20
باسلام به هر حال باتوجه به مشکلاتی که دیوان درزمینه همکاری بعضی دولتها وبهتر بگوئیم عدم همکاری تعدادی از دولتها دارد . چاره ای جز پیگیری وجلوگیری ازفراموش شدن قضیه نیست باتشکر
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 6+10
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org