اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران
1394/03/25 -

بازگشت رییس جمهور سودان و رهایی از بازداشت

بازگشت رییس جمهور سودان و رهایی از بازداشت

رییس جمهور سودان، عمر البشیر، کشور «آفریقای جنوبی» را ساعاتی پیش از آنکه «دادگاه عالی» این کشور رای خود را درباره اجرای «قرار جلب» وی صادر کند، ترک نمود. دادگاه عالی آفریقای جنوبی که روز گذشته «دستور موقت» ممنوعیت خروج رییس جمهور سودان از کشور را صادر کرده بود، صبح امروز جلسه رسیدگی به موضوع اجرای قرار جلب صادر از سوی «دیوان کیفری بین المللی» علیه البشیر را برگزار نمود، لیکن عمر البشیر پیش از پایان جلسه و صدور رای، آفریقای جنوبی را به سمت کشورش ترک نموده بود.

با این حال، قاضی «ملامبو» دادرس دادگاه عالی کشور آفریقای جنوبی در رای نهایی خود با مجاز دانستن بازداشت رییس جمهور سودان، دستور داد تا اقدامات لازم جهت بازداشت عمر البشیر و بازداشت موقت وی تا زمان وصول رسمی درخواست «تحویل» به دیوان کیفری بین المللی انجام شود.  

خروج البشیر از کشور در حالی صورت گرفت که بنابر گزارش رسانه های محلی، نماینده دولت در جلسه دادگاه اطمینان داده بود که رییس جمهور سودان هنوز در کشور است و نام وی در میان مسافران هواپیمای هیات سودانی که قرار است کشور را ترک کنند نمی باشد. 

نماینده دولت در این جلسه با تاکید بر مصونیت دیپلماتیک البشیر وفق مقررات داخلی آفریقای جنوبی، بازداشت وی را مغایر قانون اساسی دانست. استدلالی که از سوی قاضی رد شد. 

در ادامه جلسه نماینده دولت دادگاه را مطلع ساخت که بنابر اطلاعات واصله عمر البشیر کشور را از طریق مرزهوایی ترک کرده است. امری که با واکنش قاضی دادگاه مواجه شد و دولت را به دلیل عدم پایبندی به حکم ممنوع الخروجی رییس جمهور سودان سرزنش نمود.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 4+4
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org