اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

متهم سابق دیوان در آستانه اخراج از هلند

متهم سابق دیوان در آستانه اخراج از هلند

«متیو چوئی» از سران یکی از گروه های شبه نظامی در کنگو، در سال ۲۰۰۷ میلادی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت تحت تعقیب دیوان قرار گرفت. «چوئی» متهم شده بود که در حمله به روستای «بوگورو» در شرق کنگو که منتهی به کشته شدن ۲۰۰ نفر شد دارای مسوولیت کیفری بوده است. متعاقب صدور قرار جلب  از سوی شعبه مقدماتی، وی در سال ۲۰۰۸ میلادی دستگیر و تحویل دیوان کیفری بین المللی گشت. دادرسی «چوئی» در نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز شد و بعد از نزدیک دو سال در دسامبر ۲۰۱۲ میلادی توسط «شعبه دادرسی» از اتهامات وارده تبرئه و از زندان دیوان آزاد گشت. حکم تبرئه «چوئی»‌که مورد اعتراض دادستان واقع گشته بود در اوایل سال جاری میلادی توسط شعبه تجدید نظر دیوان نیز تایید و نهایی گشت.

از زمان صدور حکم تبرئه، «چوئی» با این ادعا که بازگشت وی به کشور کنگو می تواند امنیت او را به خطر اندازد تلاش فراوانی برای دریافت پناهندگی از کشور هلند کرده است. وی دوبار از دولت هلند تقاضای پناهندگی نمود که هر دوبار آن با مخالفت دولت هلند مواجه گشت. در هر دو بار دلیل اصلی دادگاه هلند در رد تقاضای پناهندگی، فقدان ادله کافی جهت اثبات توجه خطر عینی نسبت به بازگشت به کنگو بود. 

علاوه بر تقاضای پناهندگی، «چوئی» نسبت به دریافت ویزا از چند کشور نیز اقدام کرده است که در مورد «سوئیس» تقاضای وی نیز رد شد. لازم به ذکر است مشکل دیگر «چوئی» ان می باشد که وی در لیست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل می باشد و ممنوعیت پروازی دارد. 

با رد شدن تقاضای پناهندگی چوئی وی اکنون در آستانه اخراج از کشور هلند قرار دارد.

Share
ارسال نظر (1)
نظرات بازدیدکنندگان
موسی شمسائی - 1394/02/17
باسلام وقتی متهمی تبرئه می شود علی القاعده باید آثارمثبت تبرئه شامل وی شود درعین حال بنظر می رسد تضمین امنیت وی با دولت کنگو باشد مگر آن که قبول مسولیت ننماید البته اوضاع واحوال حاکی از آن است که مشاکل نامبرده با شورای امنیت هنوز حل نشده است باتشکر شمسائی
ارسال نظر
ایمیل:
حاصل جمع 9+0
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org