اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

مصاحبه دادستان دیوان در ارتباط با وضعیت فلسطین

مصاحبه دادستان دیوان در ارتباط با وضعیت فلسطین

دادستان دیوان کیفری بین المللی، خانم فاتو بنسودا، در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی «هاآرتض» خاطر نشان ساخت درصورتی که تصمیم به آغاز تحقیقات راجع به «جرایم جنگی» واقع شده در کرانه باختری و غزه بگیرد، سربازان اسرائیلی میان مرتبه و یا پایین مرتبه نیز ممکن است برای رسیدن به صاحبان مراتب بالاتر که بیشترین مسوولیت متوجه ایشان است مورد تعقیب واقع شوند.

دادستان دیوان در مصاحبه اختصاصی خود که به صورت مکتوب و از طریق رایانامه صورت گرفت تاکید نموده است که در حال حاضر وضعیت فلسطین در مرحله «ارزیابی مقدماتی» می باشد تا احراز شود که آیا آغاز و انجام تحقیقات وجهی دارد یا خیر. خانم «بنسودا» این را نیز افزوده است که در صورت آغاز تحقیقات، این امر نسبت به هر دو طرف نزاع صورت خواهد گرفت؛ نزاع و مخاصمه ای که از ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی و همزمان با عملیات «لبه حمایتی» علیه غزه آغاز شد.

خانم دادستان با بیان اینکه در جهانی به سر می بریم که نسبت به تصمیماتی که بر مبنای ماموریت های حقوقی گرفته می شود واکنش های سیاسی صورت می گیرد، تاکید نمود که به عنوان دادستان دیوان تضمین می دهد که ملاحظات سیاسی هرگز بخشی از فرایند تصمیم گیری برای او نبوده و نخواهد بود.

خانم بنسودا در این مصاحبه با تاکید مجدد بر انکه فرایند ارزیابی مقدماتی، تحقیقات نیست در بیان چیستی این مرحله عنوان داشت که هدف از انجام ارزیابی مقدماتی احراز وجود یک مبنای معقول برای آغاز و تداوم تحقیقات است. به گفته وی در این مرحله اطلاعات لازم از منابع قابل اعتماد گردآوری خواهد شد و صلاحیت و قابلیت پذیرش وضعیت فلسطین جهت آغاز تحقیقات مورد ارزیابی واقع خواهد گشت.

دادستان دیوان با تاکید بر حاکمیت اصل «صلاحیت تکمیلی» بر عملکرد دیوان عنوان داشت که رابطه دیوان و محاکم ملی رابطه تکمیلی است و نه خصمانه و بر این اساس دفتر دادستانی دیوان اطلاعات لازم را از مراجع دولتی در فلسطین و اسرائيل در ارتباط با اقدامات ایشان در رابطه با تعقیب مرتکبان جرایم داخل در صلاحیت دیوان گردآوری خواهد نمود.

خانم بنسودا همچنین در این مصاحبه ادعای اسرائیل مبنی بر دولت نبودن فلسطین را رد کرده و تاکید نمود که فلسطین از جهت پیوستن به دیوان یک دولت محسوب می شود.دادستان دیوان همچنین با تاکید بر اهمیت همکاری دولت ها با دیوان به دلیل فقدان نیروی اجرایی برای دیوان اعلام نمود همکاری با دیوان بهم برای دولت فلسطین و هم برای اسرائیل فایده مند خواهد بود.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 4+1
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org