اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

تبرئه فرمانده هلندی از اتهام نسل کشی صربرنیکا

تبرئه فرمانده هلندی از اتهام نسل کشی صربرنیکا

یک دادگاه تجدید نظر در هلند، فرمانده نیروهای ارتش هلند در منطقه صربرنیکا در خلال جنگ بالکان را از اتهام نسل کشی به دلیل نقش داشتن در کشتن سه مسلمان تبرئه نمود.

«توم کارمانز» مسوول نیروهای هدایت واحد نیروهای هلندی که به عنوان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در صربرنیکا مستقر بودند را بر عهده داشت. این نیروها مسوول حفاظت از منطقه مسلمان نشین صربرنیکا را بر عهده داشتند. لیکن با هجوم نیروهای صرب و اشغال شهر یک نسل کشی علیه مسلمانان در منطقه واقع گشت که طی آن حدود هشت هزار مرد مسلمان توسط نیروهای صرب کشته شدند.

بازماندگان سه تن از این مسلمانان، با به جریان انداختن پرونده قضایی علیه «کارمانز» و دو تن دیگر از فرماندهان هلندی واحد نیروهای حافظ صلح خواستار تعقیب کیفری ایشان در هلند شده بودند. ایشان عنوان کرده بودند که نیروهای هلندی نسبت به ممانعت از این کشتار اقدامات لازمی را که در توان داشتند انجام نداده اند. نیروهای هلندی این سه مسلمان کشته شده را از کمپ و مقر خود بیرون رانده و موجبات کشته شدن ایشان را فراهم کرده بوند.

دادستان عمومی هلند در سال ۲۰۱۳ اعلام نموده بود که اتهام نسل کشی متوجه مرتکبان نیست چرا که ایشان نه از نقشه و طرح صرب ها مبنی بر نسل کشی مطلع بودند و نه نسبت به احتمال کشته شدن مسلمانان به خارج رانده شده اطلاعی داشتند. 

وکیل خانواده قربانیان عنوان نموده است که این دعوا را در دادگاه اروپایی حقوق بشر پیگیری خواهد نمود.

نقش نیروهای هلندی در وقوع نسل کشی مسلمانان در صربرنیکا تاکنون موضوع دعاوی حقوقی پرشماری در هلند بوده است. 

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 5+11
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org