اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

«دومینیک اونگون» در راه دیوان کیفری بین المللی

«دومینیک اونگون» در راه دیوان کیفری بین المللی

روز ششم ماه ژانویه سال جاری میلادی، «دومینیک اونگون» یکی از رهبران تحت تعقیب «ارتش مقاومت خدایان» در کشور اوگاندا، در اختیار نیروهای ویژه آمریکایی در کشور جمهوری آفریقای مرکزی قرار گرفت. نیروهای شورشی آفریقای مرکزی مدعی شده اند که آقای «اونگون» را طی یک نبرد دستگیر کرده و تحویل نیروهای آمریکایی داده اند؛ لیکن نیروهای آمریکایی و مقامات دولت اوگاندا معتقد هستند که «اونگون» خود را تسلیم نیروهای آمریکایی نموده است.

با تحت کنترل قرار گرفتن «اونگون» که از سال ۲۰۰۵ میلادی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت تحت تعقیب دیوان کیفری بین المللی می باشد، مساله مکان محاکمه وی نیز مطرح می باشد. علی رغم ارجاع وضعیت اوگاندا از سوی دولت این کشور به دیوان کیفری بین المللی، برخی از مقامات اوگاندا در اظهارات اولیه خود به ابراز تمایل و توانایی دولت اوگاندا برای محاکمه اونگون در محاکم ملی این کشور اشاره کرده بودند. لیکن، یکی از مقامات ارتش اوگاندا در مصاحبه با «رویترز» از احتمال تحویل «اونگون» به دیوان کیفری بین المللی و انتقال وی از آفریقای مرکزی به مقر دیوان در لاهه خبر داده است.

اکنون می بایست به انتظار نشست تا مکان محاکمه «اونگون» مشخص گردد. دومینیک اونگون خود یکی از صد ها کودک ربوده شده از سوی «ارتش مقاومت خدایان» بوده است که با ارتقا یافتن در سلسله مراتب سازمانی این گروهک موفق شد به یکی از سران این گروهک شورشی مبدل گردد. برخی از سازمان های مردم نهاد با استناد به همین سابقه و قربانی محسوب کردن این متهم، خواهان اجتناب از واکنش کیفری به رفتارهای مجرمانه وی شده اند.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 2+7
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org