اخبار یادداشت ها رویدادها پیشخوان بانک داده ها درباره ما English
مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران

رسیدگی به وضعیت سودان به خواب زمستانی رفت

رسیدگی به وضعیت سودان به خواب زمستانی رفت

دادستان دیوان کیفری بین المللی، در نشست «شورای امنیت» سازمان ملل، با انتقاد شدید از انفعال این شورا نسبت به جرایم و ددمنشی های واقع شده در منطقه «دارفور سودان» اعلام داشت که شورا می بایست نسبت به رویکردش در مواجه با بحران در حال وخیم شدن در دارفور تجدید نظر کند.

خانم «فاتو بنسودا» در این نشست اعلام داشت «برای من، حضور یافتن نزد شما و تلاش برای به روزرسانی اطلاعات شما در حال سخت تر شدن است وقتی که آنچه من در حال انجام آن هستم تنها تکرار کردن چیزهایی است که پیش از این بارها از سوی من اعلام شده  و اکثر ان ها برای شورا معلوم و مشخص است».

دادستان «گامبیایی» دیوان با اشاره به آنکه هیچ یک از کسانی که نسبت به آن ها در وضعیت سودان قرار جلب صادر شده است تاکنون دستگیر نشده اند تصریح نمود تا زمانی که شورای امنیت تغییر اساسی در رویکرد خود درقبال دستگیری مظنونان تحت تعقیب اعمال نکند دیوان قادر به ادامه کار خود نخواهد بود.

دادستان دیوان در فراز پایانی سخنان خود با خطاب قرار دادن اعضای شورای امنیت عنوان داشت: «با توجه به آنکه شورای امنیت فاقد آینده نگری نسبت به آنچه که می بایست در دارفور اتفاق بیفتد می باشد، من چاره ای ندارم جز آنکه فعالیت های تحقیقاتی در دارفور را به خواب زمستانی بفرستم و منابع موجود را به موارد اضطراری دیگر اختصاص دهم. می بایست برای شورا روشن باشد چیزی برای گزارش دادن به شما در آینده پیش رو وجود نخواهد داشت جز آنکه تغییری در رویکرد نسبت به وضعیت دارفور در آینده نزدیک واقع شود».

لازم به ذکر است در سال ۲۰۰۵ میلادی شورای امنیت سازمان ملل برای نخست بار وضعیت دارفور در سودان را به دفتر دادستانی دیوان کیفری بین المللی ارجاع داد و در همان سال دادستان دیوان تحقیقات خود را نسبت به وضعیت ارجاع شده آغاز نمود. این تحقیقات تاکنون منجر به صدور چندین قرار جلب علیه مقامات وقت و فعلی دولت سودان از جمله رییس جمهور آن، عمر البشیر، شده است.

Share
ارسال نظر (0)
ایمیل:
حاصل جمع 10+7
آخرین مطالب
           
Copyright 2014 - www.icicl.org